113-ият елемент в Менделеевета таблица вероятно ще е японий

© Flickr

Създаването на 113-и елемент в периодичната таблица вероятно ще бъде предоставено на учените от японския институт RIKEN, като се планира той да се нарича японий.

На 26 декември, събота, стана известно, че официалното обявяване на авторството на 113-ия елемент в Менделеевата таблица ще се състои в края на януари.

Обединен научен екип на Международния съюз за теоретична и приложна химия (IUPAC) и Международния съюз за теоретична и приложна физика (IUPAP) е представил в IUPAC резултата от разглеждането на въпроса за авторството и изводите, според които за автори на елемента следва да бъдат признати учените от RIKEN. За окончателното решение, което ще бъде обявено в края на януари, е необходимо IUPAP да се съгласи с тези изводи.

Ако японските учени бъдат признати за създатели на елемента, те най-вероятно ще му дадат названието японий. Това ще бъде първият „японски“ елемент в Менделеевата таблица.

За авторството на 113-ия елемент от десет години се води борба между Японияя и руско-американска група учени. Японските учени са синтезирали 113-ия елемент през септември 2004 година, като ускорили и сблъскали цинк-30 и бисмут-83. В резултат те успели да фиксират три вериги на разпад, съответстващи на събития по раждането на 113-ия елемент през 2004, 2005 и 2012 година.

Руските и американските учени са обявили създаването на 113-ия елемент в процеса на синтез на 115-ия елемент в Дубна през февруари 2004 година и предложили той да бъде наречен бекерелий.

Но IUPAC преценил за недостатъчни доказателствата, че е бил създаден именно 113-и елемент. В продължение на десет години международните организации са изучавали представените от двете страни данни от изследванията по синтеза на 113-ия елемент.

В природата не съществуват елементи, по-тежки от урана, тоест с атомни номера (брой на протоните в атомното ядро) над 92. Те се получават чрез изкуствен синтез.

Химия