2014 UZ224: новооткрита планета-джудже беше добавена в списъка на Слънчевата система

Ивайло Красимиров

Слънчевата система стана по-голяма. Откакто в последно време дефиницията за планета се промени и Плутон беше понижена в ранг учените откриха няколко планети – джуджета, реещи се в нашата слънчева система, а сега официално в списъка влиза още една – 2014 UZ224.

Тя се намира на около 13,7 милиарда километра от Слънцето, а диаметърът й е около 530 км. Времето, за което  2014 UZ224 обикаля по своята орбита около Слънцето се равнява на 1100 земни години. Нейният статус на планета – джудже все още очаква своето потвърждение от Международния Астрономически Съюз (IAU), но тя вече беше включена в списъка на Центъра за малки планети, където са още Ерис, Хаумея, Макемаке, Церес и Плутон.

2014 UZ224 е била открита с помощта на зловещо-звучащия инструмент Камера за тъмна енергия (DECam), предназначен за наблюдение на отдалечението на галактики и супернови спрямо Земята (защото се смята, че тъмната енергия е това, което причинява разширяването на вселената).

Използвайки изображенията от DECam, проект наречен „Проучване на тъмната енергия“ създава карта на вселената с цел изучаване на свойствата на тъмната енергия. Именно на базата на тези изображения студенти в класа на професора по астрономия Дейвид Гардес от Университета Мичиган откриват 2014 UZ224 преди 2 години (както подсказва името й).

Има още много за гледане, когато говорим за нашата Слънчева система. Гардес вярва, че картите създавани по проекта „Проучване на тъмната енергия“ в комбинация със софтеуера, разработен от неговите студенти с цел анализ на данните от тях, може да помогне за откриването на неуловимата Девета планета – потенциална планета с размерите на Нептун.

Развълнуван съм от перспективата да я открием,
казва Гардес.

С подобряването на способностите си да наблюдаваме космоса не е изненададващо, че продължават да се откриват нови, скрити досега обекти, реещи се в галактиката. Космическите телескопи стават все по – мощни и по-прецизни, а през 2018 г. в експлоатация ще влезе новият Космически телескоп Джеймс Уеб (JWST), на който се възлагат големи надежди в проучването на Млечния път.