3-километров астероид се носи към Земята, но ще ни подмине

Към Земята се носи гигантски астероид с диаметър 2,7 километра. Космическият обект с непоетичното наименование 1998 QE2 девет пъти надвишава по размер най-големия кораб в света, съобщава Discovery.

По ирония на съдбата този кораб носи името Queen Elizabeth 2, но наименованието на астероида няма никакво отношение към него. Кодът QE2 се използва от астрономите на Кеймбриджкия университет за обозначаване на наскоро открити астероиди. Пред кода стои числото 1998 – това е годината, когато е открит астероидът.

Фактът, че гигантски обект се носи стремглаво за „свиждане” с нашата планета, е отбелязан от НАСА. След редица изчисления те въздъхнали с облекчение – няма да има сблъсък на Земята с гигантския камък. На първи юни космическият обект ще прелети на разстояние 6 млн. км от нашата планета. За сравнение: Земята и Луната са 15 пъти по-близо една до друга.

Впрочем учените все пак решили да се презастраховат и се готвят да изучат детайлно неканения гост с телескопа в калифорнийската пустиня Мохаве, принадлежащ на обсерваторията Голдстоун. Астрономите ще се опитат да изяснят точната форма и химичния състав на астероида и най-важното – неговата орбита. След 200 години изследователите очакват връщането на 1998 QE2 и тогава тези сведения ще бъдат много полезни.

Докато с астероида 1998 QE2 горе-долу на астрономите всичко им е ясно, то Апофис и 1999 RQ36К предизвикват техните опасения. Първият ще се приближи до Земята на сравнително близко разстояние – 36 000 километра, през 2029 г., а вторият ще дойде още по-близо през 2182-ра. Според учените тези „скитници” може да са опасни за нашата планета.