Телепортацията е възможна и великите ни внуци ще я осъществят?

Технологията за телепортация на жив човек в пределите на Земята или в космическото пространство ще бъде достъпна след няколко десетилетия или в следващото столетие, е мнението на професора от Нюйоркския университет Мичиу Каку, цитиран от Daily Express.

Известният физик, един от създателите на теорията на струните и автор на научнопопулярни бестселъри, такива като „Хиперпространството: научна одисея през паралелни светове, дупки във времето и десето измерение“, е стигнал до извода, че за появата на технология по телепортация практически всичко е готово.

Каку смята, че много технологии, показани в сериала „Стар Трек“, ще се появят в близко бъдеще и една от тях ще бъде телепорт.

„Преди физиците се смееха над самата идея за телепортация, но сега разбираме грешността на нашия смях. Квантовата телепортация вече съществува. В нашия университет дори сме заснели цял филм за телепортацията на атома от една стая в друга. Съответно на атомно ниво вече можем да го правим с метода квантово заплитане“, казва ученият.

Навремето създателят на филма „Стар Трек“ Джийн Родънбери е бил принуден да въведе в сюжета телепортацията, тъй като компанията Paramount нямала пари за скъпи спецефекти за имитация на старт и кацане на кораби на Земята и далечни планети.

По-евтино се оказало да се „телепортира“ екипажът на „Ентърпрайз“ към съответното място по лъч. Критиците тогава масово твърдели, че телепортацията принципно е невъзможна. Тя би нарушила принципа за неопределеност на Хайзенберг, който твърди, че е невъзможно едновременно да се знаят точното положение и скоростта на електрона.

Продуцентите на сериала тогава се принудили да „установят“ в телепортационната камера „компенсатори на Хайзенберг“.

Но е възможно учени и критици все пак да са бъркали. За последните години физиците са се научили да предават фотони и дори цели атоми. Сега, според Мичиу Каку, до телепортацията на първата молекула са останали по-малко от 10 години.

Според квантовата физика електроните са способни да се намират едновременно на множество места в телепортационния лъч. Според Каку светлината на свой ред също притежава способност за телепортация.

Освен това още през 2007 година физиците са предложили метод за телепортация, неизискващ заплитане – лъч от около 5000 частици, който изчезва на едно място и се появява на друго. За да не се бърка новият метод с квантовата телепортация, го нарекли класическа телепортация.

През 2012 година изследователите от Научно-техническия университет на Китай и Шанхайския институт по техническа физика успели да телепортират квантов разряд на разстояние 97 километра. Тогава било използвано заплитане с уникална система за проследяване. Лазерното лъчение било фиксирано от камери и в случай на необходимост автоматично подавали сигнал за изменение на ориентацията на оптичните елементи.

Както твърди Каку, следващата крачка ще бъде телепортация на фотони на Луната след 2020 година, когато човекът отново стъпи на лунната повърхност. Той смята, че ще измине съвсем малко време, за да се адаптира процесът по телепортация за животни и хора.

„Скоро такова сложно за съвременната наука нещо ще стане обичаен инженерен проект“, смята ученият.

Традиционните физици не споделят мнението на Каку. Те посочват огромните различия между атома и човека, като напомнят, че опитът за телепортация на жив организъм ще доведе до неговата гибел.

Проблемът се заключава в това, че самият принцип на телепортация се основава на раздробяването на физическото тяло на елементи, а след това – обратното събиране на тези елементи. Затова повечето учени твърдят, че използването на квантовото заплитане не оставя шансове за оцеляване на биологичен обект.

В човешкото тяло има трилиони атоми. За телепортацията им е необходимо първо да се разделят, преди да се „заплетат“, да се дигитализират и да се телепортират. След това е необходимо да се проведе обратният процес. Но засега няма възможност да се разбере какво ще стане, ако част от атомите се загубят или скоростта на тяхната телепортация се различава.

Освен това при преноса на атома първоначалното копие се унищожава и се прехвърля в точката на телепортация в свое копие. Затова учените са на мнение, че човек при телепортация няма да може да избегне смъртта, а „на изхода“ ще се окаже само негов клонинг.