3D принтери ще печатат човешки хрущяли

Учените разработиха начин да се снабдяват с хрущялна тъкан. Това става с хибрид между обикновен офисен принтер и тъкачен стан с технология 3D. Изобретението ще помага на хора с увредени стави и спортни травми.

В качеството на „мастило” устройството използва живи хрущялни клетки от животни и специални полимери. Полученият материал се отличава с висока стабилност и износоустойчивост и може да бъде използван в медицината. Предишните опити за създаване на изкуствени хрущяли били неуспешни именно заради ниската им устойчивост, съобщава Би Би Си.

Хибридният принтер може да разпечата съединителна тъкан в буквалния смисъл на тази дума, с отчитането на особеностите на физиологията на всеки пациент. За това е достатъчно да се направи снимка с ядрено-магнитен резонанс на колянната или лакътната става, въз основа на която ще бъде моделирано бъдещото хрущялно съединение.

Засега технологията е изпробвана върху мишки в изследователския институт на Северна Каролина. Изпитанията показали, че изкуствената тъкан се е усвоила за осем седмици и по свойства не се отличава по нищо от истинската.

Д-р Ричард Уейлър, консултант по спортна медицина, се отнася с недоверие към американското изобретение. „Подобни експерименти, смятани за успешни, са провеждани и преди. Но изпитанията върху животни не дават окончателен резултат. Върху човека хрущялната тъкан се присажда и се разраства много по-трудно. Засега няма сигурност дори в това, че методът е безопасен.”

3D принтери вече успешно се прилагат в медицината. С тяхна помощ лекарите са се научили да създават и доста сложни неща, например протези за долната челюст на човека.