86 нови звездопада на небето и един от тях е много мощен

© NASA

Астрономите откриха с помощта на обикновени камери за наблюдение 86 нови метеорни потока, пише Nature News.

Източници на метеорите, образуващи звездопадите, обикновено са комети или астероиди. Най-известният метеорен поток се явяват Персеидите, които могат да се наблюдават през август, когато в атмосферата изгарят повече от 50 метеора в час, оставяйки след себе си светла следа.

По-рано астрономи любители са съобщавали в Международния астрономически съюз за повече от 750 потенциално нови метеорни потока. За да проверят дали наистина съществуват, Питър Дженискънс (Peter Jenniskens) и колегите му от Института SETI през 2010 година поставили на три места в Калифорния 60 камери за наблюдения, така че те да гледат в различни посоки и да обхващат по-голяма част от небето.

От началото на проекта на видеокамерите са попаднали повече от 250 000 метеора. Три четвърти от тях били „самотни“, без да се отнасят към даден метеорен поток.

Останалите позволили да се потвърди съществуването на 81 потока, които били под въпрос, и да се открият 86 нови.

Един от новите потоци е толкова мощен, че е странно как не е бил забелязан досега, отбелязват учените. Той може да се наблюдава в Южното полукълбо в началото на декември, а неговият радиант (точка, от която от Земята изглежда, че летят „падащите звезди“ заради ефекта на перспективата) лежи в съзвездие Корабни платна.

Резултатите от изследванията са описани в четири статии, приети за публикация в сп. Icarus. В бъдеще астрономите планират да продължат изследванията, като поставят камери в Нидерландия и Нова Зеландия.