Алцхаймерът защо уврежда паметта?

Възпалението, което може да започне в мозъка, например при болест на Алцхаймер, чрез епигенетични механизми потиска работата на гена, отговарящ за формирането на синапсите. В резултат синапсите изчезват, невронните мрежи се разпадат, паметта отслабва.

Да се отговори на въпроса, защо при болест на Алцхаймер се нарушава паметта, не е толкова просто, колкото изглежда.

Главна роля тук играят знаменитите бета-амилоид и тау-протеин, които образуват неразтворими отлагания в невроните, но как точно вредят на клетките те, учените все още обсъждат. Най-разпространената и очевидна версия се състои в това, че самите тези белтъчни отлагания погубват неврона.

Но според някои последни данни нещата може да не опират толкова до отлаганията, колкото до разтворимите форми на тези протеини, които се намесват в регулацията на глюкозния обмен на клетката и така влошават нейното самочувствие.

Освен това невродегенеративните заболявания, включително Алцхаймер, са тясно свързани с възпаление – то може да провокира болестта, но и самият бета-амилоид подпомага неговото развитие. Може би това възпаление в мозъка е изначалната причина за влошаването на паметта?

В сп. Nature Neuroscience изследователите от Кливлъндската болница (САЩ) твърдят, че именно така стоят нещата – възпалението променя активността на гените, имащи отношение към синапсите, в резултат на което синапсите изчезват и невронните мрежи, поддържащи паметта, се разпадат.

Невровъзпалителният процес потиска работата на ензима хистон деацетилаза 2, от което нараства нивото на ацетилиране на хистоните, свързани с гена Nlgn1. Измененията в ацетилирането на хистоните е един от основните лостове за епигенетична регулация на генната активност. Ако хистонът е силно ацетилиран, той „заключва“ гените, с които е свързан, и те стават неактивни.

В дадения случай това води до падане на нивото на белтъка на белтъка невролигин-1, който е необходим за образуването и поддържането на синапсите и който участва във формирането на паметта. А след това, според авторите на работата, се разпадат невронните мрежи в хипокампа – един от главните центрове на паметта в мозъка, и паметта започва да слабее. Всичко започва, напомняме, с появата на амилоидни отлагания в невроните.

Предишни експерименти на същата изследователска група показали, че веществото MDA7 може да спира възпалението в нервните тъкани и че при животни същият този MDA7 допринася за възстановяването на синаптичната пластичност и паметта. Сега тези резултати са получили по-подробно молекулярно-генетично обяснение за това как именно възпалението вреди на паметта.

По повод MDA7 всички необходими доклинични тестове вече са проведени и сега изследователите чакат кога могат да започнат клиничните изпитания. Ако те се окажат успешни, човечеството ще се сдобие със средство, което помага, ако не да се преустанови, то поне силно да се забави загубата на памет при Алцхаймер.

А дотогава за борба с възпалението в мозъка може да се използва обикновеното кафе – наскоро учените изясниха, че кофеинът защитава невроните от възпалителни атаки на имунната система, като позволява на клетките да работят нормално.

Не забравяйте и четенето, разбира се – учените твърдят, че активната интелектуална дейност помага да се съхрани бялото вещество на мозъка плътно и здраво.