Разкриха още една тайна на Наска

Тайнствените дупки, които се протягат от север на юг в долината Писко (Наска, Перу), получиха научно обяснение. Според археолозите системата от ями е помагала на чиновниците на империята на инките да събират данъци и да разпределят продукти, съобщава Daily Mail.

Американските археолози са открили отломки от инкска керамика от начало на XVI век около дупките. След това, с помощта на безпилотни апарати, учените са заснели цялата територия от въздуха и са съставили точна карта на обектите.

Установено било, че разположението на ямите точно напомня „шахматна дъска“ – същата структура учените са наблюдавали в хамбари на инките, така наречените qullqa.

Такова разположение е помагало да се измери колко именно ресурси трябва да даде всяко семейство на държавата. Учените отбелязват, че „решетката“ от ями е била разположена по пътя от долината Писко в Тамбо Колорадо – големия административен център Тауантинуйу.

В държавата на инките данъците са събирани в натура – по-конкретно в царевица, тикви и други селскостопански продукти. След това тези продукти били раздавани на нуждаещите се.

„Тези вдлъбнатини са отлично място да спрете за почивка, да изчислите своята реколта и да я дадете на държавата. Всяко семейство е идвало и изсипвало в своята дупка продукти, докато чиновниците са правили отметки на своите кипу“, смята Чарлз Станиш (Charles Stanish), професор от Калифорнийския университет в Лос Анджелис.

„Мрежата“ от ями е била открита още през 1931 година, но вниманието на учените до последно време беше обърнато към по-известните линии на Наска (те са разположени в съседство)-

Освен това някои изследователи смятат, че ямите не са имали функционални задачи и са представлявали произведения на изкуството. Други смятат, че ямите са служили като хранилища за гуано.

Lenta.ru