Астероид може да удари Земята през октомври 2017 г.

© ESA - P.Carril

Астрономът Джудит Рийс от Тексаския университет смята, че гигантски астероид, който ще се приближи към Земята през октомври 2017 година, може да нанесе непоправими щети на планетата.

По предварителните изчисления на американската изследователка ширината на астероида 2012 ТС4 е около 40 метра, което при сблъсък с повърхността на Земята ще предизвика разрушения, превишаващи няколко пъти последствията от падането на по-малкия по размер метеорит в района на Челябинск през февруари 2013 г., пише изданието The Mirror.

Сега астероидът се намира на разстояние почти 95 млн. км. Астероидът 2012 ТС4 е открит на 4 октомври 2012 година в обсерваторията Pan-STARRS на Хаваите. Седмица по-късно е представлявал заплаха за Земята, прелитайки покрай нашата планета на разстояние само 0,247 разстояния до Луната, или 94 800 км. 2012 ТС4 е продълговат и бързо движещ се обект.

Както е известно, той се е приближавал нееднократно към Земята и в миналото. Днес учените се опитват да определят какво ще бъде точното разстояние между астероида и нашата планета през 2017 година, както и да изчислят вероятността от негативни последствия от въпросната среща.

И все пак прогнозите на специалистите засега са доста обнадеждаващи. „Съществува само един шанс от милион, че астероидът 2012 ТС4 ще ни нанесе удар“, казва Детлеф Кошни, изследовател от Европейската космическа агенция.

Той също се опитал да оцени точния размер на небесното тяло. „Размерите на обекта се оценяват от неговата яркост, но ние не знаем отражателната способност на астероида. Именно затова оценката е доста приблизителна. Размерите могат да варират от 10 до 40 метра. 40-метров обект ще достигне повърхността и ще остави на мястото на падането кратер, а 10-метрово тяло ще остане незабележимо за нас.“

Макото Йошикава от Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) е убеден, че астероидът не представлява никаква опасност за Земята. „Разстоянието е много малко, но то не предполага възможности за сблъсък.“

В НАСА също не са притеснени от предстоящото сближаване, но признават, че само по-нататъшни наблюдения могат да намалят неяснотата.

Към 12 април 2015 година са фиксирани 1572 потенциално опасни астероида. Орбитата на нито един от откритите космически обекти не се пресича със земната. Ежедневно учените откриват нови космически тела, преминаващи близо до нашата планета.