Астероидът 2013 TV135: засега място за паника няма

Преди дни земляните получиха поредния повод да осъзнаят крехкостта и несигурността на своето съществувание.

Астероидът 2013 TV135 е застрашаващ Земята обект и е открит от научния сътрудник на Кримската лаборатория на Държавния астрономически институт „Щернберг” Генадий Борисов.

Когато от редакцията на STRF.ru позвънили на учения, той още не знаел, че откритието му е станало тема на деня на световните новинарски агенции. И за всеки случай успокоил: астероидът не е толкова страшен, както може да го нарисуват, макар че може да пресече орбитата на Земята и да я заплаши със сблъсък. Подробности за откритието на поредната космическа заплата стават ясни от думите на Генадий Борисов.

– Това откритие е направено още на 12 октомври от мен, на самоделен инструмент. Правех наблюдения в търсене на комети, каквито обикновено провеждам, и открих бързо движещ се обект. Получените данни бяха обработени и изпратени в Центъра за малки планети на НАСА, за да потвърдят окончателно оттам, че не става дума за някоя грешка или случайни интерпретации, а за реален обект.

Центърът за малки планети постави данните на страницата с потвържденията, за да могат и други обсерватории по света да потвърдят или опровергаят наличието на обекта. И буквално след няколко часа от обсерваториите започнаха да постъпват сведения, че обектът съществува и се наблюдава.

Постепенно се изясни, че това е околоземен астероид. След това се оказа, че е не само околоземен, но и потенциално опасен, тоест той се приближава към нас. Сега той е отдалечен от Земята на дистанция от порядъка на четири разстояния до Луната. По абсолютната му звездна величина, по блясъка, по яркостта размерите му бяха определени на 410-450 метра.

Перихелият, тоест минималното разстояние, на което той ще се приближи до Слънцето, е практически равно на разстоянието до Земята. Затова той периодично може да пресича орбитата на нашата планета и да дойде доста близо. Така той следва да се смята за потенциално опасен астероид.

Вероятността за сблъсък със Земята е много малка, през 2032 година той може да се приближи и да създаде заплаха. Но все още е сложно да се дават еднозначни оценки. Според натрупаните данни от наблюденията на този „камък” в различни обсерватории ще се изчисляват възможните варианти за развитието на събитията и тогава ще може да се коментира степента на вероятност.

Разбирате ли, докато астероидът лети из Слънчевата система, той може да променя орбитата си в зависимост от това как му влияят гравитационните полета на големите планети – Юпитер или Сатурн. Засега нищо с точност не може да се каже.

Разкажете за самоделния си инструмент, с който фиксирате обекти по-бързо, отколкото другите телескопи.

– Това е специален широкоъгълен телескоп, който обхваща 50 квадратни градуса на небето, има висока чувствителност, работи по специална програма, която позволява да се идентифицират бързи опасни астероиди и комети. В дадения момент аз провеждах дълбок обзор на участък, който се намира в много далечен сегмент, и в центъра попадна една интересна експозиция – въпросният обект, който летеше пред очите ми. И аз го улових.

Колко неочаквано беше откритието?

– Обикновено ми попадат бързи астероиди, които, след като ги проверя, се оказват вече открити или наблюдавани, без особено важно значение. Но този конкретно се оказа нов и това, разбира се, е интересно. На форума на астрономите любители, с много от които се познавам, имаше голямо оживление по този въпрос, всички изясняваха параметрите на астероида и се оказа, че той е доста странен.

Как мислите, защо досега е останал невидим за учените?

– Защото е малък, 410 метра. Може би орбитата му е такава, че е трудно да се види от Земята. Още не съм разглеждал какъв е периодът му на въртене, може би преди 150-300 години е идвал близо до Земята. Тогава не е имало възможност за наблюдения…

Какви чувства изпитват астрономите, когато наблюдават астероиди, летящи към Земята, и вероятно заплашващи я със сблъсък?

– Определено не се страхуваме. Това е типичен астероид. Той може би просто ще прелети покрай нас. Такива са много и повечето преминават покрай Земята. Преди две години откриха астероид с размер на роял два дни преди падането му, с диаметър 1-2 метра. Наблюдаваха не само полета му, но и самото падане, сблъсъка със Земята, но нямаше паника. Обектът тогава се приземи в Сахара.