Не, астероидът 2015 HM10 няма да разруши Земята

© SINC
Димитър Димитров

Астероидът 2015 HM10 няма да разруши Земята. Над небесата няма да се извиси дъга от огън и жупел, нито ще падне огнена топка върху някой голям град. Няма да умрат милиарди хора, даже по-вероятно е броят на жертвите да е нула. Няма да се налага да спасяваме Земята с героични усилия като в екшън филм от 90-те години.

Станалият наскоро известен астероид ще премине на 270 000 мили от нашата планета. Разстоянието е по-голямо от това, на което се намира Луната. Тогава защо се образува паника около това събитие? Ами удари от астероиди са имали разрушителен ефект в миналото и вероятно отново ще имат. Но няма да е скоро.

„Астероидът 2015 HM10 е сравнително обикновен обект, който ще премине на относително нормално разстояние от Земята“, казва Ерик Кристенсен (Eric Christensen), астроном, завеждащ проекта Catalina Sky Survey.

Без телескоп дори няма да можем да видим космическото тяло, когато то преминава. То е открито през април от 4-метров телескоп в Чили. Дължината на астероида е само 60 метра. Той е един от 100 000 подобни обекта, които обикалят Слънцето, и произхожда от астероидния колан между Марс и Юпитер. Всяка година около Земята преминава подобно космическо тяло. А астероиди с размерите на автомобил изгарят в земната атмосфера всеки месец.

Последния път, когато астероид е нанесъл щети на Земята, е бил през 2013 г. 15-метровата скала се разбила над Челябинск в Русия. 2000 души били ранени, но най-вече от счупени стъкла. Няма жертви. „Разрушителните ефекти от удари на такива астероиди са строго локални и опасността за човечеството е изключително малка“, казва Кристенсен.

В добавка явление като това в Челябинск се случва веднъж на няколко десетилетия. Удари от по-големи астероиди (над 130 метра) се случват още по-рядко – на няколко хиляди години.

Разбира се, учените проследяват евентуалните вредители. Финансираните от НАСА проекти, като Catalina Sky Survey и Pan-STARRS, работят по създаването на каталог на 90 процента от обектите, близки до Земята. Кристенсен казва, че вече са вписали над 95 процента от големите космически тела – с дължина над 900 метра.

Нито едно от тях няма шанс да удари Земята в близкия век. Това не означава, че учените ще спрат да проследяват движението им. НАСА и други компании работят върху космически апарат, който да променя траекторията на даден астероид, ако той навлезе в опасна близост.

В заключение вероятността Земята да бъде ударена от астероид е изключително малка. „Хората имат навика да се фокусират зрелищните събития, без да осъзнават колко малка е вероятността те да се случат наистина“, добавя Кристенсен. „Не си губя времето да се притеснявам какво би се случило ако астероид удари Земята, както не си губя времето да мисля какво бих направил с евентуална печалба от лотарията“, завършва той.

Wired