Астрономите ще търсят причудливи екзопланети

© Shivam Sikroria

След като първата планета е открита на орбита около звезда извън Слънчевата система през 1993 година, са намерени над 1800 екзопланети. Всички те са невероятно разнообразни – някои са каменисти като Земята, други се състоят от газове, като Юпитер.

Всички тези светове се въртят на различни разстояния от своите звезди – от по-малко от милион километра до почти стотици милиарди километри.

Планетите, разположени близо до своите звезди, са светове със сурови условия – много високи температури и въздействие на приливните сили на звездното гравитационно поле. Последното явление най-очевидно се проявява в случая с т.нар. горещи Юпитери, но то е сложно да се забележи при изучаване на скалистите светове.

Прабал Саксена и екипът му от университета „Дордж Мейсън“ (САЩ) са моделирали случаи, когато планетата се намира на орбита, близка до неголямо червено джудже. Такива звезди светят доста по-слабо от нашето Слънце, но се смятат за най-разпространения тип звезди в галактиката.

Червените джуджета са по-студени и малки от Слънцето и обитаемите зони около тях са по-компактни. Но плюсът на червените джуджета е в това, че те се явяват стари светила, а това значи, че потенциалният живот на техните екзопланети в обитаемата зона е имал повече време за еволюция. Затова червените джуджета са толкова интересни на астрономите.

Въртенето на планети в обитаемата зона на такива звезди около собствената им ос е невъзможно и те се въртят подобно на Луната около Земята, обърнати с едната страна към звездата (иначе казано, от едната страна на планетата винаги е ден, а от другата – нощ). Освен това според учените по форма такива планети ще напомнят яйце. А това значи, че сплесканите светове могат да се открият по време на транзита им по лика на звездата.

Изследователите смятат, че скоро ще могат да открият скалисти планети, причудливо деформирани от гравитацията на собствената си звезда.

Ако астрономите успеят да открият такива необичайни екзопланети, това може да им даде нови знания за свойствата на световете от земен тип като цяло.

Подписи на сплескани скалисти планети могат да бъдат открити с някои съвременни телескопи и мощни обсерватории, като например телескопа „Джеймс Уеб“ (JWST) и Европейския изключително голям телескоп (EELT), които ще бъдат пуснати в строя в близките няколко години.

Статията на учените е публикувана в изданието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.