Астрономите видяха раждаща се звезда

© NASA/JPL-Caltech

Благодарение на данни, получени с помощта на телескопа „Спицър“ и няколко наземни обсерватории, международен екип астрономи са фиксирали изхвърляне на енергия, идваща от звезда, която се намира на един от най-ранните стадии от своето развитие.

Това енергийно изхвърляне, поясняват учените, сочи бързо натрупване на газ и прах от много млада протозвезда, известна като HOPS 383.

Звездите във Вселената се формират при гравитационен колапс на облаци студен газ. Със свиването на облака материята в неговия център става по-плътна и се нагрява.

Към края на този процес колапсиращата област от космическото пространство се превръща в горяща централна протозвезда, заобиколена от приблизително равен ѝ по маса прахов диск, намиращ се в плътен облак от газ и прах. Астрономите наричат това образуване протозвезда от клас 0.

„HOPS 383 представлява първият изблик, който наблюдаваме за космически обект от клас 0 и изглежда, че сме фиксирали най-младата от някога наблюдаваните протозвезди“, разказва Уилям Фишър от Центъра за космически полети „Годард“ на НАСА и един от съавторите на новото изследване.