Бази на Луната може да се строят в лавови тръби

Лавова тръба на Хавайските острови. Възможно е същите структури, само че по-големи, да съществуват и на Луната.
© ВВС

Резултати от теоретични изследвания, проведени от американски учени, дават основания да се смята че на Луната може да бъдат открити огромни лавови тръби – достатъчно големи, че да се поместят в тях обитаеми лунни бази.

Лавовите тръби са тунели, образувани от лавови потоци вулканични изригвания. Повърхностните слоеве лава поради контакт с въздуха изстиват по-бързо и стават монолитни, образувайки твърда кора. Тя създава топлинна изолация за вътрешните слоеве, които остават горещи и течни.

В резултат близо до центъра на лавовата тръба потокът още тече, дори когато горните слоеве вече са застинали. С продължаващото изстиване на лавата дебелината на тази кора се увеличава, забавяйки скоростта на изстиване на лавата вътре в лавовата тръба. И дори когато източникът на лава пресъхне, съдържанието на тръбата продължава да се плъзга надолу, оставяйки след себе си празнини, които се наричат лавови тръби. Излизайки от тръбите, лавата оставя след себе си отворен проход на един от нейните краища.

Такъв род вулканични особености са важна цел за човечеството, опитващо се да усвои космическото пространство. Лавовите тръби могат да осигурят на колонизаторите укритие от космическото лъчение, метеоритни бомбардировки и екстремни скокове на температурите.

„Опитваме се да разберем, могат ли лавови тръби да съществуват на Луната – казва проф. Джей Мелош от университета Пардю, един от авторите на изследването. – Някои данни, например криволичещи бразди, позволяват да се предположи, че ако лунните лавови тръби съществуват, то те са много големи.“

Големите канали, открити на повърхността на Луната, както се смята, също са били формирани от потоци лава. Размерите на браздите могат да достигнат 10 километра ширина, затова екипът от университета Пардю смята, че и лавовите тръби трябва да са толкова големи.

Аспирантът Дейвид Блеър смята, че лавови тръби над един километър ширина на Луната може да остават структурно стабилни.

„Нашите теоретични изчисления показват: ако лунните лавови тръби притежават такива сводести форми, както и земните, те могат да са устойчиви при размери до 5000 метра – пояснява той. – На Земята това би било невъзможно, но гравитацията на Луната е много по-ниска, а лунните породи не се подлагат на толкова силно обветряне и ерозия. Теоретично лавовите тръби на Луната са достатъчно големи, за да може в тях да се разположи град и по-точно лунна база.“

Но за бъдещи изследвания предстои учените да получат по-точни доказателства за съществуването на лавови тръби на Луната.