Без екстраверти на Марс, моля!

© NASA

Резултатите от ново изследване сочат, че по време на продължителни космически мисии – такива като мисия на Марс, които може да отнемат три и повече години – екстравертите нямат място, тъй като може да са сериозно изпитание за успеха на целия проект.

Изследването е проведено в рамките на подготовката за продължителни космически експедиции от специалисти на НАСА, която имала за цел анализа на психологическата съвместимост на членовете на космическия екипаж, съобщава Scientific American.

Учените се позовават на данни, получени при експерименти, по време на които астронавти са живели повече от 100 дни в импровизиран космически кораб, както и от продължителни антарктически мисии.

Психологът Сюзън Бел сравнила атмосферата на космическата експедиция с малък автомобил, където хората се намират в ограничено пространство. Според нея екстравертите се чувстват много по-сложно в подобни условия.

От една страна, екстравертите са общителни, енергични, уверени в себе си, добре се вписват в екип, лесно въвличат другите в разговори за това, което трябва да се направи, а това е добре за планиране на действия. И благодарение на установяването на социални връзки екстравертите често добре разбират кой от членовете на екипажа има знания в определена област, тоест могат да координират действията на членовете на екипажа.

Но учените са открили, че не всички качества на екстравертите могат да се разглеждат като положителни по време на продължителни мисии. Например по време на едно изследване член на екипа, екстраверт, бил изолиран от другите членове – интроверти. Те го смятали за прекалено натрапчив, бъбрив и досаден.

Освен това екстравертът трудно може да се приспособи към обкръжение, където няма много възможности за нови видове дейности или социални взаимодействия. Монотонността и постоянното социално обкръжение се понасят тежко от този тип хора.

И все пак учените не бързат да поставят „кръст“ на екстравертите астронавти. Според тях съставът на бъдещата мисия на Марс трябва да бъде балансиран.

Изследователите смятат, че комфортна психологическа атмосфера на борда на космическия кораб за далечни мисии може да се постигне със специални обучаващи методики, които тепърва предстои да се разработят.