Безсънният живот на делфините

Доскоро учените не можеха да отговорят на въпроса как спят делфините. Дълго време се смяташе, че те не спят изобщо. Но изследване твърди, че делфините могат да бодърстват в продължение минимум на две седмици.

За това им помага специфична особеност на мозъка – едната му половина спи, а другата остава активна. Благодарение на тази особеност бозайниците винаги са нащрек и хищниците (особено акулите) не могат да приближат незабелязани.

Изследователите смятат, че делфините могат да се ползват от тази особеност постоянно, давайки периодична възможност за почивка ту на едната, ту на другата половина на мозъка. „Ако човек или друго животно не спи няколко дни, то рано или късно активността на организма спада и сънят го надвива – обяснява изследователят Брайън Брейнстетър, морски биолог от Сан Диего, Калифорния. – Делфините нямат такива ограничения. В противен случай или щяха да потънат, или да станат лесна плячка.”

Изследователите отдавна се интересуват как функционира мозъкът на делфините и особено способността им да сканират околното пространство. Както е известно, тези бозайници използват ехолокация, за да си съставят карта на околния свят. Това се случва по следния начин: делфините издават звуци, а след това улавят ехото, което им позволява да се ориентират в абсолютно тъмна вода.

Учените поставили във водата плаващо заграждение с осем секции, всяка от които имала микрофон и звукова сигнализация. Когато делфинът сканирал някой от модулите с ехолокация, учените му отговаряли със звуци, сякаш звукът се отразявал от различни по отдалеченост обекти. Така изследователите създали своеобразна лъжлива радиолокационна цел, която само акустично моделирала физически обекти.

Делфините (в изследванията взели участие два от тези бозайници – женска на име Сей и мъжки на име Ней) постоянно отправяли сигнали към плаващите секции. Те дори веднага се отправяли на риболов, щом постъпел сигнал от лъжливата цел. В резултат на изследването учените стигнали до извода, че делфините могат успешно да използват ехолокация с безупречна точност минимум 15 дни, запазвайки способността си да ловуват.

„Делфините могат да продължат да плуват и да осъществяват мозъчна дейност в продължение на много дни без сън и почивка. Възможно е да могат и много повече”, твърди Брейнстетър.

Очевидно са необходими допълнителни изследвания, които да изяснят способни ли са делфините да проявяват активност повече от две седмици без загуба на функционалност.

Брейнстетър отбелязва, че планират да поставят преносими енцефалографи на делфините, които да функционират в морските дълбини. Покрай другото учените се надяват да изяснят как делфините успяват да изпълняват и други когнитивни задачи, и да бодърстват продължително време.

Източник: Discovery News