Близо до нас може би има обитаема планета

Карта на системата Wolf 1061. © UNSW/Universe Sandbox 2

Австралийски планетолози откриха в съзвездие Змиеносец, само на 14 светлинни години от Земята, неголяма планета в така наречената обитаема зона край кафявото джудже Wolf 1061, става ясно от статия, публикувана в Astrophysical Journal Letters.

„Откриването на тази планетна система е крайно интересно за нас, тъй като и трите планети на Wolf 1061 имат сравнително неголяма маса. Средната планета, Wolf 1061c, се намира в централната част на обитаемата зона, където може да съществува вода в течно състояние и където има потенциал за зараждането на живот“, казва Дънкан Райт (Duncan Wright) от университета на Нов Южен Уелс в Сидни (Австралия).

Райт и колегите му извършили откритието, наблюдавайки звездите в съзвездие Змиеносец с помощта на инструмента HARPS на 3,6-метровия оптичен телескоп в обсерваторията Ла Сила в Чили. Този уред намира планети по „трептенето“ на звездите и характерните измесвания в спектъра, които възникват в резултат на нейното гравитационно взаимодействие с нейните спътници.

Силата на тези „трептения“ зависи от масата на екзопланетите и разстоянието между тях и светилото, поради което тази методика на тяхното търсене е доста сложно да се прилага за търсене на сравнително далечни обети – като нашия Юпитер или Сатурн. Поради тази причина тя се използва основно за търсене на планети около червени джуджета с ниска светимост и сравнително спокоен характер.

Наблюдавайки една от тези звезди – Wolf 1061 – Райт и колегите му успели да открият три суперземи, извършващи едно завъртане около светилото само за 5, 18 и 67 дни. Първата планета, където едва ли може да съществува живот поради високите температури на нейната повърхност, има най-малка маса – тя е по-тежка от Земята само 1,36 пъти.

Втората планета, която се намира в централната част на обитаемата зона на Wolf 1061, е около четири пъти по-тежка от земята, а нейният радиус е около 1,6 пъти по-голям от този на нашата планета. Това оставя възможност Wolf 1061c да не се явява суперземя, а неголям аналог на Нептун или други газови гиганти.

Подобни габарити има и последната планета – Wolf 1061d, чиято маса е около пет пъти над земната, а радиусът – 2 пъти по-голям. Тя се намира на самия край на обитаемата зона и учените не изключват там също да има вода и всички условия за появата на живи същества.

По такъв начин всички три планети край Wolf 1061 са станали нови рекордьори, като счупили рекорда на кафявото джудже Gliese 667C в съзвездие Скорпион, което се намира на 22 светлинни години. Около него се въртят шест или седем планети, три от които се намират в обитаемата зона.

Тези планети, както смята Райт, е почти невъзможно да се видят от Земята, но планетите край Wolf 1061, благодарение на малкото разстояние, принципно могат да се видят с помощта на транзитни телескопи като „Кеплер“, неговият наследник TESS или наземния проект Mеarth, заключава планетологът.