Бъдещето може да влияе на миналото

pixabay
Димитър Димитров

В света, в който живеем, е ясно, че причинността създава поредица от събития в природата. И това наистина е така – за всеки ефект има причина, а без причина няма ефект.

Въпросът дали времето подрежда събитията, получава конкретен отговор благодарение на специалната теория на относителността на Айнщайн. В природата се случват определени събития, които нямат нищо общо помежду си. Това означава, че между тях няма причинно-следствена връзка.

Поредица от събития може да има само когато между тях има причинно-следствена връзка. Но такава връзка може да се получи само ако едното събитие обменя енергия с другото. От гледна точка на физиката причинно-следствената връзка означава, че енергия или сигнали преминават от едното събитие към другото, като обратният трансфер е невъзможен.

Теорията на Айнщайн дала и идеята, че ако скоростта на светлината някак бъде надмината, причинно-следственият принцип може да бъде нарушен и бъдещето да променя миналото. Но това няма как да бъде наблюдавано в ежедневието, защото експериментални тестове са показали, че скоростта на светлината е максимална, т.е. не може да бъде надмината.

Това означава, че пътуване в миналото е невъзможно и причинно-следственият принцип е предпочитаното правило в природата.

Но ситуацията се променя с развитието на квантовата физика и нейните дълбоки концепции относно структурата на Вселената и материята. Вече е доказано, че причинно-следственият принцип може да бъде нарушен поне на субатомно ниво.

Група изследователи от Института по квантова оптика и квантова информация към Виенския университет са успели да заплетат светлинни кванти така, че решение в бъдещето да повлиява на миналото състояние на частиците. Това вероятно звучи доста странно, но действително учените успели да заплетат частици, които вече не съществували.

Експериментът е направен върху две двойки фотони, чиято сложна подредба довела до невероятен резултат – решението за заплитане на фотоните дошло, след като те вече не съществували, казва Антон Зейлингър (Anton Zeilinger). Такъв експеримент е предложен за първи път от физика Ашър Перес (Asher Peres) през 2000 година, но е проведен цели 15 години по-късно.

Подобни експерименти на квантово ниво проправят пътя на бъдещи изследвания, които би трябвало да отговорят на странния въпрос, дали бъдещето може да влияе на миналото. А ако това се окаже истина, то ще трябва да променим драстично концепцията си за време, както и разбирането си за причинно-следствения принцип.

Резултатите от експеримента са публикувани в сп. Nature.

Learning Mind