Чакаме поредната „сензация“ от НАСА

io9
  • 5 ноември 2015 г. в 00:08 Последна промяна:
    5 ноември 2015 г. в 15:44

НАСА отново ни държи в напрежение, обещавайки ни тази вечер да направи нови разкрития за изследването на Марс. Специалистите ще ни разкажат за „съдбата на атмосферата“ на Червената планета на пресконференция, която ще се състои в 21 часа българско време в залата „Джеймс Уеб“ в централата на НАСА във Вашингтон.

В мероприятието ще вземе участие Майкъл Мейер, водещ учен на програмата Mars Exploration, както и изследователи от проекта MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution – Еволюция на атмосферата и летливите вещества на Марс), които контролират едноименния летателен апарат и изучават получените от него данни.

Пресконференцията на НАСА съвпада по време с излизането на сп. Science, в което се смята, че ще бъде разказано за резултатите от спътника MAVEN, влязъл на орбита около Червената планета през септември 2014 г.

В момента на орбита около Марс се намират пет станции. Три от тях са американски – Mars Odyssey (от 2001 г.), MRO (Mars Reconnaissance Orbiter, от 2006) и MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN, от 2014). На повърхността на Червената планета действат американските марсоходи Opportunity (от 2004 г.) и Curiosity (от 2012). Роувърът Opportunity е рекордьор по продължителност на работа, а Curiosity е най-тежкият марсоход с маса 900 кг.

Съществува теория, че някога Марс е притежавал доста по-плътна атмосфера, а на повърхността му е имало вода. По такъв начин на Червената планета може да е имало всички условия за съществуване и поддържане на живот. Апаратът MAVEN в хода на изучаването на процесите по еволюция на атмосферата на Марс провежда различни измервания, които могат да потвърдят или опровергаят тази теория.

Мнението на Мегавселена е, че и този път „сензацията“ от НАСА няма да е сензация в смисъла, който мнозина очакват – например американската агенция да обяви, че на Червената планета е открит живот или живописни оазиси.

Свикнахме в последно време НАСА да подгрява напрежението предварително, а след това да виждаме разочарованието на читателите. Може би агенцията ще ни разкаже какво се е случило с марсианската атмосфера или този път „сензацията“ се отнася за откриването на следи от отровна мъгла на Марс, която е станала причина за „разяждането“ на скалите в кратера Гейл. Това откритие е на американската изследователка Шошана Коул, направила своите изводи въз основа на данни от марсохода „Спирит“, който вече не функционира, след като заседна в пясъците на Марс.

Новината бе съобщена от Американското геоложко общество, а тази вечер вероятно ще бъде потвърдена и от НАСА. Дано не сме прави и този път агенцията да ни изненада наистина със „сензационна сензация“. Тавтологията е умишлена.

Обещаваме обаче да съобщим както се подобава за „сензацията“.