Черните дупки не са каквото са. А със светлината се лети различно

Черната дупка не е фуния…
© Ayman Bin Kamruddin

Астрономите казват, че за първи път са получили вярно изображение на чудовищата във Вселената. Черните дупки обикновено са изобразявани или във вид на черни мехури или като черни фунии. И това сякаш илюстрира главното свойство на тези обекти – области в пространство-времето на Вселената, чиято гравитация е толкова силна, че засмукват всичко и не може да ги напусне дори светлината.

Всъщност черните дупки, или по-точно – техните граници, които се наричат „хоризонт на събитията”, би трябвало да изглеждат различно. Как точно?

Айман Бин Камрудин от Калифорнийския университет в Бъркли е публикувал според него вярно изображение на черна дупка и го е представил на 221-вата среща на Американското астрономическо общество. Изображението е моделирано на компютър, но въз основата на данни, получени от радиотелескопи.

Черната дупка не е топка…
© Ayman Bin Kamruddin

Камрудин и колегите му, които сега работят по проекта Event Horizon Telescope, твърдят, че отстрани черната дупка трябва да прилича на полумесец. И именно така би изглеждала черната дупка Стрелец А*в центъра на нашата галактика, ако успеем да я разгледаме по-отблизо.

Според астрономите от Бъркли полумесецът се получава от това, че около черната дупка се върти газов диск във вид на полумесец, чийто край се засмуква навътре. Самата черна дупка представлява петно в централната част на полумесеца.

Вярната черна дупка е полумесец.
© Ayman Bin Kamruddin

В рамките на проекта Event Horizon Telescope изследователите ще съберат данните, получени от различни телескопи по цял свят и на орбита около Земята и ще ги използват, за да изобразят наблюдаваните обекти.

Междувременно…

…и представите за зрелището, което се открива пред космическия кораб, летящ със скоростта на светлината, били грешни

По фантастичните филми космическите кораби летят със светлинна скорост. Режисьорите го изобразяват, като използват един и същи художествен похват, приложен за първи път в „Междузвездни войни”. Героите дърпат една вълшебна ръчка и корабът умопомрачително се понася със скоростта на светлината. Звездите наоколо се разтягат в дълги линии.

Ето тази красива картина са подложили на съмнение британски студенти по физика от Лестърския университет. Работата им, посветена на научно обосновано опровержение на видяното в „Междузвездни войни”, е публикувана в университетското списание Journal of Physics Special Topics.

Студентите твърдят: Хан Соло, Чубака, Люк и принцеса Лея, при ускоряване на кораба си „Хилядолетен сокол” вместо разтеглени в линии звезди биха видели само ярък диск.

Както обясняват авторите на изследването, всичко се обяснява с ефекта на Доплер – тоест с изменението на честотата и дължината на вълната, предизвикано от това, че нейният приемник – да речем корабът „Хилядолетен сокол”, се премества бързо.

Поради ефекта на Доплер честотата на светлината на звездите ще се увеличава и ще се измества от видимия диапазон в рентгеновата – невидима за очите – част на спектъра. С други думи, звездите буквално биха изчезнали. А на екипажа ще му трябва допълнителна защита от рентгеновото излъчване – толкова силно ще бъде то.

В същото време ще намалее дължината на микровълновото фоново, или т.нар. реликтово излъчване (Cosmic Microwave Background Radiation) – това, което е останало във Вселената след Големия взрив. То е разпределено в пространството повече или по-малко равномерно.

Фоновото излъчване, обратно – ще стане видимо за наблюдателя, намиращ се на ускорения до светлинна скорост кораб. Там ще се появи ярък диск, избледняващ в краищата.

„Надявам се, че създателите на филми вече ще изобразяват правилно процеса по ускоряване на космическите кораби – казва 21-годишната студентка Катя Декстър. – Ако желаят, разбира се.”

Източник: КР