Четири години за 50 секунди

НАСА и Европейската космическа агенция са публикували видео, заснето от телескопа„Хъбъл“: на него е запечатан взривът на звездата V838 Моноцеротис, разположена в съзвездие Еднорог.

В продължение на четири години – от 2002 до 2006 – телескопът наблюдавал как отначало звездата се взривява, а след това нейният прах с почти светлинна скорост се разсейва из галактиката. Четирите години работа са събрани в завладяващо 50-секундно видео.

Първоначално учените смятали, че това е взрив на свръхнова, но се оказало, че не били прави. Какво се е случило всъщност, и до сега не е ясно, но червеният гигант, получил се в резултат на взрива, е наистина огромен – той произвежда 600 000 пъти повече светлина от нашето Слънце и е признат за една от най-големите наблюдавани от нас звезди.

Има няколко теории за това, което може да се е случило в съзвездие Еднорог. Едната гласи, че това може да е взрив на атипична свръхнова (което е много малко вероятно), според друга е възможно две звезди да са се сблъскали, като се е породила трета, а според трета звездата е погълнала една от своите планети, която най-вероятно е била газов гигант.