Чифт очи на точното място отблъсква атаките на лъвовете

Ивайло Красимиров

В Ботсвана пробват да отблъскват атаките на лъвове срещу кравите, рисувайки очи на задните им части. Поне на това се надяват учените след първите опити. Ефектът би трябвало да накара лъва да си мисли, че е забелязан и да го откаже от атаката срещу говедото. Това поне е теорията на Нийл Джордан от Ню Саут Уелс Юнивърсити в Сидни.

Изследователите са отпечатали по чифт очи върху задните части на две трети от стадо, състоящо се от 62 животни. Десет седмици по-късно три от кравите без специфичната маркировка били убити от лъвове, докато всички животни с очи на задните части били живи и здрави.

Всъщност методът вече е изпробван – в Индия горски работници носят маски с лица на тила си, за да се предпазват от атаки на тигри.

Идеята му дошла докато наблюдавал как лъв дебне антилопа импала, обяснява Джордан. Когато антилопата забелязала лъва, хищникът се отказал от атаката.

Лъвовете се промъкват, най-често в прайд и когато се приближат максимално до плячката, нападат.

Те могат да бягат много бързо, но на кратки разстояния. Ако набелязаната плячка ги забележи рано, лъвовете се отказват от планираната атака, тъй като смятат, че шансовете им за успех са се изпарили.

Учените възнамеряват да проведат още тестове в Ботсвана. Ако малкият трик с очите сработи, това би била евтина стратегия срещу нападенията на лъвове, чиято жертва падат много крави.

В природата се случва чифт очи да представлява защита срещу нападения – например наподобяващи очи шарки предпазват някои пеперуди и гъсеници от нападения на птици и други животни.