Човечеството може да обуздае енергията на микрочерни дупки

© ESA/ATG medialab

Британският космолог и физик теоретик Стивън Хокинг смята, че човечеството в бъдеще може да извлича практически неограничено количество енергия от обикновените черни дупки и техните миниатюрни ръкотворни аналози, за което той разказа на слушателите в радиолекция по ВВС.

„Черна дупка с масата на Слънцето ще изработва частици лъчение на Хокинг с много ниска скорост, поради което фактически ще бъде невъзможно да се открие то. Но ако я смалим до размерите на планина, то тогава черната дупка ще изработва рентгенови и гама-лъчи с обща мощност около 100 милиона мегавата, което е достатъчно за захранване на електрическите уреди по цялата Земя“, казва Хокинг, цитиран от РИА Новости.

Подобни черни дупки, както отбелязва физикът, ще бъдат изключително опасни за нашата планета, тъй като лесно могат да пропаднат в центъра на Земята при невнимателно отношение и да предизвикат катастрофа от глобални мащаби. Ще се наложи да ги държим на орбита на Земята, на безопасно разстояние от планетата и такива обекти в Космоса засега не са откривани.

От друга страна, Хокинг смята, че човечеството в бъдеще може да създава микроскопични черни дупки, които ще живеят в невидими за нас измерения от пространство-времето, чието съществуване се предсказва от теорията на струните.

В тези невидими измерения, както обяснява Хокинг, гравитацията ще се проявява най-силно, което ще облекчи създаването на сингулярност. Според него човечеството може случайно да създаде микрочерни дупки още днес на Големия адронен колайдер. Засега, за щастие или за съжаление, такива микрочерни дупки на ускорителя не са се раждали, но Хокинг, както се шегува самият той, с нетърпение очаква тяхното откриване, тъй като то ще го направи кандидат за Нобелова награда по физика.