Да надбягаш тиранозавър

Изследователите смятат, че тиранозаврите са се движили с между 4.5 и 8 километра в час. Jessica Smith

Изследователи са направили много рядка находка – няколко поредни следи от тиранозавър, чрез които е изчислена средната скорост на движение на свирепите динозаври. Оказва се, че е възможно хората да са способни да ги надбягат.

Според новите изчисления тиранозаврите ходили средно с 8 км/ч, което на практика е по-ниска скорост от тази, която състезателите по спортно ходене развиват.

Фосилизираните тиранозавърски следи са рядкост, дори и в райони, в които са открити множество скелетни фосили, казва Скот Пърсънс (Scott Persons), палеонтолог в университета Албърта в Едмънтън (Канада).

Следите са открити в скала на 66 млн. години, намираща се на брега на днешен Уайоминг (САЩ). По разположението на ноктите учените разбрали, че това най-вероятно са следи от тиранозавър, защото в региона не е откриван друг вид динозавър, който да е способен да остави 47-сантиметрови следи. А ако динозавърът, оставил следите, действително е тиранозавър, то със сигурност екземплярът е бил в ранна възраст.

Анализите все пак не доказват, че тиранозаврите не са могли да се движат и по-бързо. Не е задължително единичните следи да са свидетелство за максималната скорост на динозаврите, казва Томас Холц младши (Thomas Holtz Jr.), който е палеонтолог в Мерилендския университет. Нещо повече, тези седиментни скали са били меки и влажни и надали са позволявали на едрите животни да тичат с максимална скорост.

От предишно изследване по темата става ясно, че тиранозаврите са били способни да се движат с около 11 км/ч, което отново не е много бързо и на теория човек би трябвало да е способен да надбяга тиранозавър.

„Ако трябваше да извеждате на разходка малък тиранозавър, щяхте да ходите нормално“, казва Ерик Снивли (Eric Snively), палеонтолог в университета Ла Крос в Уисконсин. „Ако разхождахте възрастен, щяхте да подтичвате.“

Science