Да усетиш ръцете на робота като свои

За да започне да усеща изкуственото тяло като свое собствено, достатъчно е човек да наблюдава движенията на робота от негова гледна точка с помощта на видеокамера, се казва в статия, публикувана в сп. Scientific Reports.

Хироши Ишигуро и колегите му от университета в Осака (Япония) са провели експеримент, в който хората управлявали движенията на робот посредством интерфейс мозък–компютър.

В експеримента взели участие 40 души. Задачата им била колкото може по-живо да си представят как хващат с ръце топки, лежащи пред робота. Междувременно с електроенцефалограма следили мозъчната им дейност и активността им в управлението на ръцете на робота в реално време.

Участниците поставяли на главата си шлем с дисплей и наблюдавали ръцете на робота от негова гледна точка. В контролния опит доброволците си представяли и собствените си движения на ръцете, но роботът не се движел.

© Ishiguro et al.

Когато експериментът приключил, учените убождали ръката на робота със спринцовка, а след това питали доброволците дали са чувствали убождането и усещали ли са ръцете на робота като свои по време на експеримента. След убождането изследователите замервали електропроводимостта на кожата на доброволците. Повишената проводимост свидетелства, че човек се поти и съответно се вълнува.

Отговорите на доброволците и тяхната физиологична реакция показали, че те много по-остро реагирали на убождането, когато роботът се подчинява на мислените им команди, в сравнение с контролния експеримент.

Досега учените са успявали да „накарат” човека да възприема изкуствено тяло като свое благодарение на съвпадението на зрителната информация, тактилните усещания и позата на човека и робота или две от тези усещания.

В статията си Ишигуро и колегите му подчертават, че са провели първия експеримент, в който човекът възприема изкуственото тяло като свое благодарение на съответствието само на представите за действието и визуалната информация, показваща, че роботът изпълнява това действие.

Източник: РИА Новости