Да върнем Хадес в царството на „живите”

© ESO/L. Calçada

Около статута на Плутон, открит през 1930 година, кипят горещи страсти.

Когато Плутон е открит, той е причислен към семейството на планетите от Слънчевата система като деветата и най-далечна планета.

Този му статут е отнет през 2006 година, когато са открити редица небесни тела, неотстъпващи му по размери и маса.

На Генерална асамблея на Международния астрономически съюз в Прага било оформено определението „планета“. Астрономите от различни страни се разбрали, че планета може да се именува небесно тяло, въртящо се около своята звезда. То трябва да притежава маса, достатъчна, за да има сферична форма.

Плутон не удовлетворявал третото условие – да няма малки тела наблизо до него. Той се намира в покрайнините на Слънчевата система, в така наречения пояс на Кайпер, населяван от хиляди малки астрономически тела, останали след образуването на нашата система.

Но не всички се съгласили с разжалването на Плутон и причисляването му в разред „планети джуджета“. За осем години около статута на Плутон кипят страсти, в които вземат участие не само астрономи.

В американския щат Илинойс, където е роден откривателят на Плутон Клайд Томбо, преди няколко години дори решили да отбелязват 13 март – деня на обявяването на откриването на небесното тяло – за Ден на Плутон.

В Харвард-Смитсъниънския център по астрофизика през изминалата седмица се събрали американските учени. Те изслушали всички „за“ и „против“ връщането на Плутон сред планетите и постановили да се отмени решението на Международния астрономически съюз с осемгодишна давност.

Центърът по астрофизика е много авторитетна институция в астрономията, но едното желание на американските астрофизици не е достатъчно, за да се смята Плутон отново за пълноценна планета. За това е необходимо ново решение на Генералната асамблея на Международния астрономически съюз, която ще се състои следващата година.

Привържениците на връщането на планетния статут на Плутон се надяват, че междувременно на Земята ще дойде информация от космическия кораб „Нови хоризонти“, който скоро ще се приближи към Плутон. Те вярват, че новите данни ще убедят всички, че Плутон заслужава да бъде смятан за деветата планета в Слънчевата система.