Данни от телескопа Гая: очакваме най-подробната карта на Млечния път

Ивайло Красимиров

1000 дни след изстрелването му европейският космически телескоп „Гая“ днес ще предостави невероятно голям обем данни за нашата галактика, придружени от най-подробната карта на Млечния път, предаде Франс прес.

От изстрелването му на 19 декември 2013 г. „Гая“ изследва Млечния път, който е с диаметър 100 000 светлинни години, като ежедневно регистрира данни за 60 милиона звезди.

Досега е идентифицирал 1 милиард звезди, според Европейската космическа агенция (ЕКА). Това е рекорд, макар да става дума за по-малко от 20 на сто от звездите в Млечния път, който вероятно наброява между 100 милиарда и 200 милиарда звезди.

Франсоа Миняр от Френския център за научни изследвания и научния екип за „Гая“ в ЕКА е на мнение, че е обърната нова страница в астрономията.

През вековете човечеството винаги се е опитвало да преброи звездите на небето, но досега това не бе правено с такава прецизност Свършена е огрома работа.

Събраните от телескопа данни излизат извън рамките на наблюденията и картографирането и ще позволят на астрономите да изчислят разстоянието между Земята и тези звезди. Измерването на разстоянието е с изключителна роля в астрономията. Това са не само най-важните, но и най-трудните за получаване данни, тъй като за целта е нужно движението на звезда да се наблюдава в разстояние на 14 месеца.

Осведомени сме за посоката на движение на повечето звезди в Млечния път, но не и за разстоянието им до Земята. Единствено разстоянието дава възможност да се ситуира всяка звезда в космоса. „Днес отведнъж ще открием разстоянието и движението на 2 милиона звезди в Млечния път, т.е. на 20 пъти повече звезди, отколкото по-рано“, отбеляза Миняр.

450 учени обработват получените от „Гая“ данни, за да се установят местоположението, скоростта, блясъкът и цветът на звездите. Обемът на обработваните данни няма равен на себе си в областта на астрономията, увериха от Френския център за научни изследвания.

„Гая“ ще революционизира онова, което знаем за звездите и нашата галактика“, поясни астрономът Дейвид Хог от Нюйоркския университет.пред сп. „Нейчър“.

„Изследванията на базата на тези данни вероятно ще са стотици“, допълни Миняр.

„Гая“ ще даде възможност също да се открият планети, отбелязаха учените. „Обзалагам се, че мисията ще открие хиляди нови светове“, настоя астрономът Грегъри Лафлин от Йейлския университет. Това обаче няма да стане преди края на 2018 г. и дори преди края на мисията през 2020 г., смята Миняр.

Наблюденията на „Гая“ ще позволят също да се научат някои неща за тъмната материя в нашата галактика. Европейският космически телескоп освен това наблюдава астероиди. „Гая“ ще може да предупреди обсерватории за наближаващи астероиди, за да се прецени дали представляват заплаха за Земята.

• 1 милиард от 100-200 милиарда не е 20 на 100 от всички звезди в Млечният път :))) моля да си коригирате статията.

Димитър Цветославов 16 септември 2016 12:13 Отговор