Динозаврите също са се разхождали по плажа

© Pernille Venø Troelsen
Димитър Димитров

Палеонтолози са открили в северна Германия следи от стъпки на два динозавъра – един по-голям и един по-малък. Това означава, че месоядните динозаври са упражнявали социално поведение.

Преди около 142 милиона години двойка динозаври са се разхождали в местност, която по-късно е щяла да стане крайбрежието на Германия. Следите показват, че динозаврите не са бързали – големият динозавър се е движил с около 6.3 км/ч, а малкият – с 9.7 км/ч. На места малкият динозавър е забързвал темпото, вероятно за да настига големия.

„Отпечатъците от краката на динозаврите сочат, че те са се разхождали насам-натам“, казва главната изследователка Пернил Троелсен (Pernille Troelsen) от Южнодатския университет.

Троелсен обяснява, че динозаврите са ходили по плажа с необичайно бавно темпо. Изследователката не е палеонтолог, а биолог и затова може да допринесе със знания относно поведението на отделните индивиди.

Все още не е ясно какви точно са били динозаврите, но се знае, че са ходели на два крака. Стъпките на големия динозавър са дълги около 36 сантиметра, а на малкия – 23.5 сантиметра. Но знаем и още – най-вероятно става въпрос за месоядни динозаври, които са подобни по размер (и поведение) на Велосираптора.

Не се знае много за социалното поведение на динозаврите. Все още всичко е въпрос на дискусии в научните среди, но фактът, че тези два динозавъра са били толкова спокойни един с друг, може да означава, че действително е съществувало „приятелство“ между индивидите. Възможно е също това да са били майка и дете.

„Възможно е следите да се различават с няколко години и това да са два динозавъра, които по случайност са минали по един и същи път“, добавя Троелсен. „Видяхме също, че оттам е минал и Игуанодон, което означава, че мястото е било често посещавано от динозаврите.“

ZME Science