„Добри” комари ще се борят с опасна треска

Бразилски изследователи от Рио де Жанейро са пуснали хиляди комари, инфектирани с бактерии, които потискат треската денга.

Има надежда, че инфектираните комари ще се размножават и ще станат болшинство, което ще доведе до намаляване на случаите на зараза.

Треската денга се появила в Бразилия през 1981 година след повече от двадесетгодишно отсъствие. За последните 30 години количеството случаи на заболявания е достигнало 7 милиона.

Бразилия е световен лидер по случаи на треската – от 2009 до 2014 година са били заразени 3,2 млн. души, от тях 800 са починали. Заболяването предизвиква силни болки в ставите (известна е като „трошаща костите“) и главоболие и засега не съществуват нито ваксина, нито лечение.

Същината на експеримента се заключава в това, че в комара се внедряват вътреклетъчни бактерии волбахия, които не могат да се предават на човек.

„Програмата започна през 2012 година – разказва Лучано Морейра от бразилския изследователски институт Fiocruz, оглавяващ проекта в Рио де Жанейро. – Нашите екипи ежедневно ловят комари в четири жилищни квартала на Рио със специални капани. След това насекомите се изучават и инфектират.“

Десет хиляди комара ще се пускат всеки месец в продължение на четири меца в природата в Северно Рио. Волбахиите живеят в 60% от насекомите. Те действат като ваксина на комарите носители на денга (комарите от вида вида Aedes aegypti), спирайки развитието на вируса денга в тялото им.

Също така волбахията влияе и на способността им за възпроизводство. Ако заразен самец оплоди яйца на самка без бактерия, тези яйца няма да се превърнат в ларви.

Ако са инфектирани и самецът, и самката или само самката, то цялото бъдещо поколение комари ще бъде носител на волбахия (като голяма част от потомството няма да доживее до полова зрелост). Тоест, според изследователите, ако постоянно се пуска голямо количество заразени комари, то в резултат инфектираните особи ще станат преобладаващи. В Австралия за това били необходими около 10 седмици.

Изследванията на този въпрос действително започнали на Зеления континент в университета Монаш още през 2008 година. Първоначално учените искали да разберат може ли волбахията да инфектира хора и домашни животни. Инициативата била част от програма, реализирана също в Австралия, Виетнам и Индонезия.

Сега комарите са пуснати в дивата природа и в близките три полугодия учените ще проведат по-мащабни изследвания, които ще помогнат да се оцени ефектът от стратегията. Окончателните резултати може да се очакват чак през 2016 година.