Древните британци владеели мумифицирането

Испански археолози вадят от земята отлично съхранен дървен саркофаг с мумия. © CSIC

Жителите на Великобритания във времената на бронзовия век са знаели тайните на мумифицирането и активно са използвали това изкуство за обработка и съхранение на телата на починалите.

Освен това те са спазвали странни обреди за мумифициране, твърдят учени в статия, публикувана в сп. Antiquity.

„Това, че Албионът и потенциално други региони на Европа от онова време може да са изповядвали погребални обреди и да са изразходвали време за мумифициране и грижа за мъртвите, коренно променя нашите представи за религията и ритуалите от бронзовия век“, казва Том Бут (Tom Booth) от Манчестърския университет.

Както обяснява Бут, преди археолозите не са успявали да открият нито пълноценни мумии, нито дори техни следи, тъй като влажният и студен климат на Великобритания не допринася за съхранението на мумифицирани останки на хора и животни. Това, което е останало от тях, изключително трудно се отличава от обикновените останки от хора.

Екипът на Бут открил първите намеци, че древните британци са владеели мумифицирането, като провеждали разкопки на територията на Външните Хебридски острови, където се срещат кургани и гробове от бронзовия век.

Тук учените открили няколко кости, необичайно „чистият“ вид на които накарал Бут да се замисли как те са успели да се съхранят до наши дни в толкова великолепно състояние, като се отчита неблагоприятният морски климат на островите. Като анализирал „рисунъка“ на бактериалните увреждания върху повърхността на останките от древните британци, археологът си спомнил къде е виждал подобно нещо – върху костите на частично съхранени мумии от Йемен и Ирландия.

Както обяснява ученият, бактериите, участващи в окончателното разлагане на трупа, се държат не особено „чистоплътно“ и оставят множество следи и увреждания върху повърхността на костите, благодарение на което костите изглеждат по-стари, отколкото са в действителност. При частична или неуспешна мумификация подобна ерозия не настъпва.

Използвайки специални микроскопи и алгоритми за анализ на снимки, Бут и колегите му успели да установят, че костите на древните британци от Хебридските острови и редица други гробове на територията на Великобритания действително са принадлежали на мумии.

Методът за мумифициране според учените е бил доста необичаен – бъдещата мумия или била „опушвана“ на огън, или била потапяна в торфени блата, където тялото постепенно се превръщало в мумия благодарение на почти пълното отсъствие на кислород.

Британските археолози не изключват, че древните жители на Албиона са постъпвали по същия начин, както и египетските жреци, изваждайки вътрешните органи, преди да подложат починалия на мумифициране.

Според учените Британия може да не е била сама в увлечението си към мумиите в бронзовия век – останки на мумии може да има и в други ъгълчета на Европа, където климатичните условия са били сходни. Бут и колегите му ще се опитат в близко време да открият други цивилизации, погребвали мъртвите по подобен начин.