Древните океани раждали диаманти

Диамантът е с бижутерийно качество, а в обвивката се съдържат малки течни примеси, които помагат на учените. Anetta Banas

Диаманти може да се формират с помощта на древна морска вода, казват изследователи, които са идентифицирали скъпоценни камъни, кристализирали преди около 200 милиона години. Откритието ще помогне за разрешаването на дългогодишната мистерия за формирането на диамантите и ще хвърли светлина върху циркулацията на материята между повърхността на Земята и нейните дълбини.

Диамантите кристализират при изключително високо налягане и температура. Учените смятат, че обикновено скъпоценните камъни се формират между 140 и 250 километра под повърхността на Земята. Слоят между земната кора и ядрото се нарича мантия. Най-голямата дълбочина, на която е намиран скъпоценен камък, е 700 километра под повърхността.

Силни вулканични изригвания могат да пробият през континентите и така да донесат диаманти до повърхността. Скъпоценните камъни са вградени в скални образувания, наречени кимбърлит. Възрастта на някои достига 2.1 милиарда години.  Но доста често в образуванията кимбърлит няма диаманти – от 1500–2000 познати находища на кимбърлит диаманти има само в 50–60.

Повечето учени смятат, че диамантите кристализират заради някаква течност, но все още се спори каква може да бъде тя.

За да разгадаят тази мистерия, геохимици анализирали скъпоценни камъни от диамантената мина Екати в Северна Канада. Кимбърлитите били относително млади – само на 45 милиона години. Диамантите, които са най-полезни за учените, са и тези, които са най-безполезни за комерсиалния пазар – пробити и зацапани с всякакви мръсотии. Тези мръсотии, било то парчета скала или малки капки течност, намаляват цената на диаманта, но пазят тайни за това как се е формирал.

„След като нещо влезе в диаманта, може да минат милиони години, но дори и след това материалът остава същият“, казва главният автор на изследването Яяков Вайс (Yaakov Weiss), който е геохимик към Колумбийския университет. „Може да гледаме на диамантите като на капсули за информация, която иначе няма как да разберем.“

Учените анализирали течни примеси в 11 влакнести диаманта – камъни, които се състоят от няколко слоя. Капките течност били солени, богати на хлор, калий и натрий – точно както морската вода. Теорията на изследователите е, че парче водниста океанска кора е преминало под западната континентална част на Северна Америка преди около 150 до 200 милиона години. Течностите от океанската кора реагирали химически със континенталните скали над тях и това създало правилната смес, чрез която диамантите да могат да кристализират, казва Вайс.

Все още не е ясно дали всички диаманти кристализират с помощта на морска вода. „Повечето учени смятат, че и мръсните, и бижутерийните диаманти се формират от същите течности, но за това все още може да се поспори“, добавя Вайс. „Аз лично смятам, че всички диаманти се формират по подобен начин.“

Откритието е публикувано в списание Nature.

Live Science