Древно мегацунами с височина 300 метра потопило Сантяго

Вулканът Фого. На снимката може да се види част от западната стена на древния мегавулкан, породила цунамито. © NASA

Разкопки на африканските острови Зелен нос (Кабо Верде) са показали, че този архипелаг някога е бил изцяло потопен от мегацунами с височина 300 метра, породено от изригване и разкъсване на вулкана Фого на 50 километра от островите, става ясно от статия, публикувана в сп. Science Advances.

„Днес жителите на островите на Зелен нос имат много повече проблеми и заплахи от хипотетичната възможност от повтаряне на това мегацунами – те още не са успели да приведат живота си в ред след неотдавнашното изригване на остров Фого. Но ние трябва да отчитаме, че нещо подобно може да се случи всеки ден и да бъдем готови за неговите последствия“, разказва Рикардо Рамальо (Ricardo Ramalho) от Колумбийския университет в Ню Йорк (САЩ).

Рамальо и колегите му изяснили, че преди около 73 000 години островите на Зелен нос са били изцяло скрити под водата на гигантска вълна цунами, като изучавали необичайни камъни с явно морски произход с размери на микробус и маса стотици тонове, които се оказали по някакъв начин навътре в остров Сантяго, на разстояние 650 метра от брега на Атлантика и на височина 150–200 метра над морското равнище.

Морски камък, изхвърлен надълбоко в сушата от 300-метровото цунами. © Ricardo Ramalho

Голямото количество и разположение на тези камъни накарало учените да предположат, че те се явяват следи от мощно цунами, което ги е откъснало от тяхното място под водата и ги е пренесло на сушата. Ръководени от тази идея, учените изчислили силата на това цунами въз основа на масата и положението на камъните, и определили времето, когато се е случил този катаклизъм, опирайки се на дела на „космическия“ хелий-3 в тези камъни.

Оказало се, че цунамито е било наистина невероятно мощно – височината на неговата вълна, според изчисленията на Рамальо, е превишавала 270 метра. Съдейки по разположението на камъните и морските наноси на западния бряг на Сантяго, то изцяло е заляло острова, като го е ударило от запад, откъм остров Фого, където се намира един от най-големите вулкани на планетата.

Времето на възникването на цунамито – преди около 73 000 години – практически еднозначно сочи, че именно вулканът е бил причината за възникването на мегацунамито, отбелязва изследователят.