Два астероида ще „поздравят“ Земята за Нова година

Рixabay.com

На 30 декември и на Нова година близките околности на Земята ще бъдат посетени едновременно от два неголеми астероида – 2015 YT1  и 2015 YP1, които ще прелетят на разстояние 5,2 и 16 млн. км от нашата планета, съобщава Центърът за малки планети на Международния астрономически съюз.

Практически всеки ден покрай Земята прелита един или дори няколко изключително малки астероиди, които се сближават с нашата планета на разстояние, съответстващо на няколко десетки или стотици дистанции между земята и Луната. Подобни малки небесни тела не представляват заплаха за нашата планета, но астрономите активно ги следят след падането на Челябинския метеорит през февруари 2013 г.

Тази седмица астрономите са открили два сравнително любопитни обекта – астероидите 2015 YT1 и 2015 YP1, които ще „поздравят“ Земята с Новата година, като прелетят на разстояние  13,5 и 42 дистанции между Луната и Земята. Първият астероид има много скромни размери – диаметърът му не е повече от 24 метра и той ще прелети около 8 часа сутринта.

Обектът 2015 YP1 е по-внушителен – минималният му диаметър е 45 метра, а максималният – 140. Той ще се сближи със Земята ориентировъчно в 15 часа българско време. Отчитайки скоростта на откриване на нови астероиди, броят на „гостите“ на Земята за Новата година може да се увеличи с един или два обекта в близките дни или напротив – да намалее, ако траекторията на тяхното движение е била изчислена неправилно.

Ярък пример за подобно нещо е станал откритият миналата седмица астероид 2015 YB, който в събота трябваше да прелети на рекордно близко разстояние от Земята – 58 500 километра. Новите наблюдения и изчисления показали, че всъщност това небесно тяло или не съществува, или се отдалечава от Земята.

Във връзка с това Центърът за малки планети го лиши от името му и го върна в списъка на кандидат-астероидите, като му даде старото наименование WY032FF.