Два континента Арктида имало на мястото на Арктика

Арктида преди 950 млн. години. © НГУ

Учените от Института за нефтогазова геология и геофизика и Новосибирския държавен университет (НГУ) са открили потвърждение за съществуването на полярен континент Арктида в древността, съобщава Интерфакс, като цитира НГУ.

„Анализът на получените данни показва, че в геоложката история е имало два арктически континента, а не един, както се смяташе по-рано“, казва Дмитрий Метелкин, професор от катедрата по обща и регионална геология.

Изводите на учените са построени върху изучаването на геомагнитното поле на Земята, което позволява да се установи положението на блоковете земна кора, заемано от тях в миналото, тъй като магнитното поле се „записва“ в скалите.

Учените анализирали и обобщили палеомагнитните данни, събрани за 20 години експедиции в Арктика, преди всичко в пределите на островните архипелази на Северния Ледовит океан.

Според изводите на новосибирските учени за първи път континент (Арктида I) се е образувал преди един милиард години и е представлявал част от древния континент Родиния, обединяващ всички известни древни континентални плочи.

„Преди около 750 млн. години суперконтинентът Родиния се е разпаднал. Арктида I също е била разбита на отделни фрагменти, които основно са се придвижвали по периферията на Сибирския палеоконтинент, намиращ се тогава близо до екватора“, се казва в съобщението.

Второто раждане на Арктида е настъпило преди около 250 млн. години и е било свързано със суперконтинента Пангея.

Арктида преди 255 млн. години. © НГУ

„Елементите от Арктида II са същите, както и преди, но взаимната им конфигурация вече е различна и положението в структурата на суперконтинента съответства на периферната част, всъщност на съвременните Евразийски покрайнини“, отбелязва Метелкин.

Към останките от древния континент днес се отнасят Земята на Франц Йосиф, архипелагът Шпицберген, шелфът Карско море, включително архипелагът Северна земя и северното крайбрежие на полуостров Таймир, Новосибирските острови, Източносибирският шелф, Чукотско море заедно с континенталните територии на Чокутка и Северна Аляска, островните структури на Северна Америка, включително остров Елсмиър и други близо до Гренландия.

История