Два огромни айсберга се откъснаха от Антарктида (ВИДЕО)

© C. Yakiwchuck

Два ледени къса се отчупиха от антарктическия шелф Нансен. Огромните айсберги сега се движат по течението североизточно в морето Рос, става ясно от съобщение на Европейската космическа агенция (ESA).

Общата площ на територията, която е попаднала в морето, е 25,87 квадратни километра. Напречните размери на всеки от айсбергите са равни на 5 километра, а дължината им достига 10 и 20 километра. Тяхната дебелина варира в пределите на 250-270 метра.

Според учените двата огромни айсберга не представляват опасност за плавателните маршрути и разположените в залива Тера Нова научни станции Mario Zucchelli (Италия) и Jang Bogo Stations (Южна Корея).антарктида, ледовеНо потенциално ледените късове могат да са опасни за стоянките, използвани в рамките на Националната антарктическа програма на Италия и от новозеландските учени.

Природното явление е фиксирано на 7 април 2016 година от космически спътници, включително апаратите Sentinel-1A (радарни изследвания) и Sentinel-2A (в оптичния диапазон) на ESA. Още към 6 април разломът, довел до откъсване на айсбергите, е достигал дължина 40 километра.

Пукнатината, довела до образуването на двата огромни ледени къса, за първи път е открита през 1999 година. Нейното нарастване особено се ускорило през 2014 година.

И по-рано са се откъсвали ледени парчета от шелфа. По оценки на учените това се е случвало между 1913 и 1950 г. и между 1963 и 1972 г. Подобни събития на шелфа Нансен се случват с периодичност от 30 години.