Дървото на живота се сдоби с повече от 2 млн. живи организми

© Duke

Биолози от САЩ представиха Дървото на живота с 2,3 млн. вида живи организми (животни, растения, гъби, микроорганизми). Резултатите от изследванията са изложени в сп. Proceedings of the National Academy of Sciences, съобщава сайтът на университета Дюк в Северна Каролина.

Проектът представлява описание на еволюционните връзки на 2,3 милиона вида и се явява първият етап по пътя на създаването на огромен каталог (аналог на Wikipedia) за изследване на 3,5 милиарда години еволюция на живота на Земята. Както отбелязват учените, първоначалният вариант на Дървото на живота е съдържал по-малко от 500 вида.

Знанието на еволюционните взаимоотношения между организмите ще позволи на специалистите да получават нови препарати, да подобрят реколтите на селскостопанските култури, а също да проследяват развитието на редица инфекциозни заболявания, по-конкретно ХИВ, грип и ебола.

В проекта „Дърво на живота“ вземат участие 11 научни и образователни институции на САЩ. При създаването му са използвани повече от 7500 филогенетични изследвания, публикувани в периода от 2000 до 2012 година в повече от сто научни издания. Учените отбелязват, че само във всяко шесто изследване авторите са представяли своите данни в цифров вид.

Повечето еволюционни дървета се представят във вид на PDF файлове, които е невъзможно да се нанесат в базата данни и да се обединят с наличните материали. Учените отбелязват, че това води до разрив между наличната информация за организмите и нейната оперативна достъпност.

Това на свой ред води дотам, че еволюционните взаимоотношения между различните видове не са ясни докрай. Като цяло подобно нещо е установено за около една пета от известните на науката видове. Работата на учените е била финансирана от Националния научен фонд на САЩ, който за три години ще даде на биолозите 5,76 млн. долара.