Електрическо платно ще лети към Уран

© NASA/JPL

В последните няколко години учени и инженери активно се опитват да приспособят така наречените слънчеви платна за изучаване на Космоса. Засега са известни само две такива платна – японското IKAROS и американското NanoSail-D, изпратени през 2010 г.

Финландските планетолози предлагат да се използва „електрическо платно” за бърза и евтина доставка на сонда на Уран, чието пътешествие до седмата планета от Слънчевата система ще отнеме около шест години и ще изисква сравнително малки запаси от гориво и енергия, се казва в статия, публикувана в електронната библиотека на Корнуелския университет.

Слънчевите платна представляват гигантски листове от полимерни материали и тънък слой метал, които позволяват да се управляват чрез слънчевата светлина, която ги „тласка”.

Пека Янхунен от Метеорологичния институт на Финландия в Хелзинки и колегите му предлагат да се използва една от версиите на тази технология, така нареченото електрическо платно, за пускане на голяма сонда към Уран, чиято маса може да бъде 550 килограма. Както отбелязват специалистите, Уран е интересен по няколко причини.

Първо, Уран е една от най-слабо изучените планети от Слънчевата система и рискува да заеме „пиедестала” в тази номинация, след като сондата „Нови хоризонти” достигне Плутон през 2015 г. Второ, ние още нищо не знаем за неговата атмосфера и изпращането на сонда към Уран ще помогне да разберем отличава ли се той от Юпитер, изучен от сондата „Галилео”.

Според учените „електрическо платно” с маса 150 кг ще бъде достатъчно за развиване на скорост от 20 км в секунда, което ще позволи да се достави сонда на Уран за шест години полет.

Изследователите твърдят, че такъв подход ще позволи да се съкратят разходите за построяването на сондата, тъй като ще са необходими общо 13 кг гориво за маневри на орбитата на Уран. Освен това ускоряването на платното не изисква особени орбитални маневри, което позволява да се изпрати сонда към Уран във всеки момент от времето.