Епохално: НАСА откри органични молекули на Марс

Ивайло Красимиров

Учените от НАСА представиха своите констатации в две научни статии, публикувани в изданието Science през тази седмица, и дадоха пресконференция в четвъртък, за да обяснят на света голямо откритие.

Не, НАСА все още няма доказателства за извънземен живот, но може би се е приближила много до тях.

Космическата агенция на САЩ съобщи, че роувърът Кюриозити (Curiosity) е открил онова, което учените описват като „органични молекули“ в скалните слоеве, пробити от космическата сонда. Тези скални слоеве датират от близо четири милиарда години, до времето, когато се смята, че Марс е бил много по-приятно място за живот.

Това е невероятно вълнуваща новина.

НАСА бързо заявява обаче, че откритието не е неоспоримо доказателство за съществуването на предишен живот на Марс. Тези органични съединения вероятно са дошли от живи форми на повърхността на Марс преди милиарди години, но това не е единственият начин, по който те биха могли да бъдат създадени.

Изследователите посочват, че съществуват и други естествени процеси, чрез които тези съединения биха могли да се формират, но тъй като те са били открити в дадена област на планетата, за която учените предполагат, че някога е била обитаема, си струва да се обърне голямо внимание на това откритие.

В допълнение към откриването на тези специални съединения, НАСА съобщава също, че измерванията на метан в атмосферата на Марс са доста интересни. Учените, използвали инструменти и уреди на Curiosity с висока мощност, са открили големи сектори с нарастващи нива на метан в атмосферата от сезон на сезон, а източникът му все още е загадка.

Смята се, че метанът се създава от реакциите между скалите и водата под повърхността на планетата, но също така е възможно той да бъде получен като страничен продукт на микробната дейност, което би означавало присъствие на марсиански живот, макар и минимален.

Тези открития са невероятно важни стъпки към потенциалното откриване на живот на Марс. Ако този ден в края на краищата идва, открития като тези обявени от НАСА, ще бъдат запомнени като крайъгълни камъни, които са ни довели до епохалното намиране на живот на Марс.

Засега обаче, просто трябва да чакаме и да се чудим какво означава намереното от Curiosity.

Референция: сайта на НАСА