ESA предлага да заселим Луната

© ESA/Foster + Partners.

Новият ръководител на Европейската космическа агенция (ESA) предлага да се построи лунна колония с участието на европейски, американски, руски и китайски космонавти. Базата от обратната страна на Луната ще стане отправна точка на човечеството по пътя към Дълбокия космос.

Директорът на ESA Йохан-Дитрих Вернер (Johann-Dietrich Woerner) твърди, че бъдещето на космонавтиката се намира извън пределите на Международната космическа станция. Според него на околоземна орбита може да се работи с доста по-малки апарати, а основните усилия трябва да се съсредоточат в усвояването на Дълбокия космос.

Преди всичко шефът на ESA смята за необходимо да се построи обитаемо селище от обратната страна на Луната. Към участие в този проект Вернер предлага да се привлекат всички водещи космически държави, включително Русия и Китай.

Ръководителят на Европейската космическа агенция посочва необходимостта от усвояване на най-близкото до нас небесно тяло – Луната, преди човечеството да се отправи към Марс, астероиди и по-надалече. База, разположена от обратната страна на Луната, по-лесно и евтино ще се снабдява с ресурси, отколкото марсианска колония. В същото време тя ще помогне да се отработят технологии, необходими за усвояването на Дълбокия космос и ще стане отлична площадка за космически телескопи.

За момента лунният град е просто предложение. Сроковете, технологиите и финансирането се намират на ранни етапи на планиране. Но проектът на Вернер може да остане само мечта, тъй като най-големият потенциален донор на финанси и технологии – НАСА, не е заинтересувана от лунна база.

Американците вече са били на Луната и сега предпочитат проекта по строителство на космическа станция на лунна орбита, на полет към Марс и астероиди. Това са по-амбициозни цели, но в НАСА вече успешно се разработват и изпитват ключови компоненти от тези програми, като свръхтежката ракета носител SLS, жилищни модули, транспорт и производство на ресурси на повърхността на Марс.

В същото време Русия се готви да построи собствено лунно селище и може да се присъедини към европейската инициатива. Финансова и техническа подкрепа на проекта могат да окажат Китай и Индия, които едва започват усвояването на околоземното пространство.

За тях база на Луната ще бъде сериозен пробив.