Far, Far Away: вижте, това е „Вояджър 1”!

© NRAO/AUI/NSF

Снимка на сондата „Вояджър 1“, откъснала се от нашата планета преди 37 години и изминала милиарди километри в космическото пространство, е получена с помощта на мрежа телескопи.

Изображението е получено с Антенната решетка със свръхдълги бази VLBA (Very Long Baseline Array), която обединява 10 радиотелескопа, разпръснати от Хаваите до Вирджинските острови. Тя е уловила слаб радиосигнал от далечната сонда. Всъщност тази бледа синя точка днес е най-отдалеченият от Земята обект, сътворен от човека.

Силата на радиосигнала от „Вояджър“ е около 23 вата. Този сигнал се насочва към Земята, но апаратът се намира на приблизително 19,3 милиарда километра от планетата, затова по времето, когато сигналът от сондата достига до нас, неговата мощност става по-малка от атоват, или милиардна от милиардната от вата. И ето такъв слаб сигнал е единствената информация от сондата, изоставила нашата планета преди 37 години.

Разбира се, откриването на сигнал от „Вояджър 1“ не е толкова просто, колкото да се получи обикновен радиосигнал или звън от мобилен телефон. За тази цел се изисква още по-голяма чувствителност и именно затова за връзка със сондата се използва голям радиотелескоп.

Операторите трябва да са в състояние да чуят слабите съобщения от „Вояджър“ и да изпратят радиоотговор – достатъчно мощен и достатъчно съсредоточен за получаване от сондата.

Според някои данни „Вояджър“ е излязъл в междузвездното пространство (напуснал е хелиосферата, но не и Слънчевата система) и това е едва началото на безкрайното му пътешествие. За жалост след 5-10 години „Вояджър 1“ ще замлъкне завинаги – той няма да има достатъчно мощност да поддържа своите инструменти и ние вече няма да можем да узнаваме къде се намира.

Това прави този крайъгълен камък още по-значителен. „Вояджър 1“ не само е достигнал междузвездното пространство, но и ни е казал как го е направил.

Малката бледосиня точка на снимката на фона на черното небе е част от нас – 800-килограмов, с размер на автомобил атомно захранван компютър, който земляните са изпратили в Космоса, за да изследва Слънчевата система. Нашето любопитство ни е накарало да го създадем, а нашите способности са позволили да го построим, пишат изследователите.

И след 37 години пътешествие към междузвездното пространство „Вояджър 1“ продължава да общува със своите създатели.

Едната бледосиня точка гледа другата.