„Ферми“ откри източника на уловените гравитационни вълни

гравитационни вълни
DPA

Астрофизиците, работещи с телескопа „Ферми“, откриха мястото, където са се намирали двете черни дупки, сливането на които е породило откритите гравитационни вълни. Учените са фиксирали слаба гама-експлозия, която е възникнала в хода на това събитие, се казва в статия, публикувана от НАСА.

Гравитационните вълни, както разказаха на 11 февруари физиците, са открити от детекторите LIGO на 14 септември 2015 г. Те са били породени от двойка сливащи се черни дупки на 1,3 милиарда светлинни години от Земята, чиито маси превишават слънчевата 29 и 36 пъти.

За части от секундата около три слънчеви маси се превърнали в гравитационни вълни, чиято максимална мощност на излъчване е била около 50 пъти повече от тази на цялата видима Вселена.

Валери Конагтън (Valerie Connaughton) от Центъра за космически полети „Годард“ на НАСА и нейните колеги, работещи с орбиталния гама-телескоп „Ферми“, възможно, са открили тази точка на небето, където се е намирала двойката черни дупки буквално половин година преди тяхното сливане.

Както разказват учените, телескопът „Ферми“ покрива около 70% от нощното небе на Земята във всеки момент от времето, което ги накарало да се замислят, не може ли този космически апарат да фиксира рентгеновото и гама-лъчението, породено при сливането на черните дупки.

Благодарение на това, че събитието, на което учените са дали шифъра GW150914, е било фиксирано едновременно на двата детектора LIGO, учените знаели къде приблизително се е случило сливането на черните дупки – доста широка ивица с дължина 600 градуса на небето над Южното полукълбо на Земята.

Ориентирайки се към положението на тази ивица, астрофизиците анализирали данните, събрани от рентгеновия телескоп GBM на борда на „Ферми“ малко преди LIGO да улови гравитационните вълни при преминаването им през Земята в следващите 30 секунди.

Както се оказало, „Ферми“ действително е фиксирал подобна следа от сливане на черни дупки – взрив в областта на твърдото рентгеново и гама-лъчение, което настъпило около 0,4 секунди след като гравитационните вълни преминали през нашата планета.

Това събитие, получило името GW150914-GBM, се е случило ориентировъчно в съзвездие Кит или Риби. За съжаление по-точно изчисляване на координатите на черните дупки засега е невъзможно, тъй като главният инструмент на „Ферми“ – телескопа LAT – е започнал наблюдения на изригването един час след улавянето му на LIGO.

Както признават учените, това откритие е направено неслучайно – екипът на „Ферми“ целенасочено се е готвил за рестартирането на LIGO и е очаквал, че откритието, извършено на тази гравитационна обсерватория, ще може да се потвърди и провери с гама- и рентгенови телескопи. Конагтън и колегите ѝ се надяват, че резултатите от техните наблюдения ще намерят потвърждение и в бъдеще.

Спектърът на тази експлозия е бил прекалено твърд, за да бъде породена от магнетари, свръхнови от първи тип или пулсари, и затова неин източник по-скоро действително са били сливащи се черни дупки. От друга страна, има вероятност дадената експлозия да е била породена от процеси в атмосферата на Земята, което предстои да се провери или опровергае.