Физици говорят за „блокбъстър“ на Големия колайдер

© CERN

Физици от Полша са анализирали характера на редки варианти на разпад на така наречените В-мезони в Големия адронен колайдер и са разкрили странности, които могат да сочат съществуването на частица, невместваща се в Стандартния модел на физиката, съобщава РИА Новости, като цитира Полската академия на науките.

„Ако говорим за това откритие в термините на киноиндустрията, то можем да кажем, че в миналото сме имали само няколко „изтекли“ кадъра от готвещ се и очакван блокбъстър. А сега, образно казано, Големият адронен колайдер ни подари и ни представи първия истински трейлър“, казва Мариуш Витек (Mariusz Witek) от Института за ядрена физика при Полската академия на науките в Краков.

Витек и колегите му открили потенциални следи от „новата физика“ във вид на нови частици, чието съществуване не се предсказва от Стандартния модел, като изучавали данните, събрани от детектора LHCb на Големия адронен колайдер в Швейцария.

Детекторът LHCb е създаден от ЦЕРН специално за търсене на невписващи се в Стандартния модел частици, прекалено тежки, за да бъдат открити пряко. Работещите на него физици изучават поведението на така наречените В-мезони – необичайни частици, състоящи се от b-кварк и някаква друга елементарна частица.

За последната година едновременно няколко групи учени, изучаващи следите на разпада на В-мезоните, са открили множество намеци, че този процес невинаги може да се опише с помощта на Стандартния модел на физиката.

Засега нито един от откритите феномени – аномалии в разпадите на неутралните странни В-мезони и техните „зарадени“ събратя, а също и нееднаквата честота на разпад на поражданите от тях таони и мюони, не са получили статут на научно откритие поради недостатъчно количество на натрупаните данни.

Витек и колегите му открили още една подобна странност, като наблюдавали под какъв ъгъл се разлитат „отломките“ на В-мезоните при техния разпад на два мюона – тежки „братовчеди“ на електрона. Учените открили тези аномалии благодарение на методика, разработена от един от авторите на статията, която им позволила да определят ъглите на разлитане за всеки продукт на разпада поотделно, а не заедно, което е изключително сложно да се направи при неголям брой събития.

Все още разкритият от полските физици феномен не е стигнал до ниво „официално“ откритие – статистическата значимост на получените резултати е 3,7 сигма, което е значително под „вълшебната“ за физиката на частиците отметка от пет сигма. Затова учените все още не могат да твърдят, че са открили „дупка“ в Стандартния модел на физиката.

Както смятат самите учени, откритите от тях аномалии може да се обяснят със съществуването на нова елементарна частица, аналог на Z-бозона, който отговаря за преноса на слабите взаимодействия. Този бозон по думите им може да обясни нарушението в честота на разпада на таоните и мюоните. Витек и колегите му се надяват, че повторният старт на обновения ускорител ще им помогне да разберат, действително ли съществува тази частица и нарушава ли тя Стандартния модел на физиката.