Физици имитираха света на квантовата механика

© Thomas Uehlinger, ETH Zürich

С помощта на ултрастудени атоми и лазерни лъчи физиците успяха да имитират квантовия свят и да направят съществена крачка напред към обяснението на природата на вискотемпературната свръхроводимост.

По-подробно за постижението на учените можете да прочетете в изданието Nature.

Високотемпературната свръхпроводимост е свойство на някои материали свободно да пропускат през себе си електрони при температура около -240°C, тоест близка до абсолютната нула.

Природата на това физично свойство може да се обясни с модела на Хъбард, чието математическо изражение има сравнително проста форма. Моделът е предложен през 60-те години на ХХ век, но досега учените не били в състояние да решат съставящите го уравнения.

Физиците използвали свръхстудени атоми – атоми, които се охлаждат до близка до абсолютната нула температура и започват да се подчиняват на законите на квантовата механика – за имитация на електрони, които преминават през притежаващите високотемпературна свръхпроводимост материали.

Лазерни лъчи послужили за замяна на кристалната структура на атомите. Учените смятат, че моделът им ще позволи да се повторят процесите, протичащи при високотемпературна свръхпроводимост, и да се получат доказателства за състоятелността на модела на Хъбард.