Физици „надникнаха“ във вътрешността на Земята

© Stewart McWilliams

Геофизици от САЩ, Великобритания, Германия и Колумбия са моделирали условията в недрата на Земята. Това е необходимо, за да се определи топлопроводимостта на ядрото и да се обяснят причините за възникването на магнитното поле на нашата планета.

Изследването е публикувано в изданието Nature, съобщава EurekAlert!

Учените са използвали клетка с диамантени наковални, в която лазерът нагрява малко количество вещество (желязо) до необходимото налягане и температури (които присъстват в ядрото).

Лабораторният експеримент е заменил наблюденията в недрата на планетата, които в реални условия са невъзможни.

По такъв начин геофизиците са наблюдавали условията в ядрата на планети от земната група, където налягането превишава нормалното атмосферно от 0,345 до 1300 пъти, а температурата достига 1300-2700 градуса по Целзий.

Учените са изследвали разпространението на топлината в желязото при такива екстремни условия.

Топлопроводимостта на желязото в такива условия съвпада с долната граница на аналогичната оценка, приета в съвременните модели за стоежа на Земята, и е 18-44 вата на метър в келвин. Това означава, че енергията, необходима за поддържането на динамо ефекта в ядрото на планетата (и възникването на магнитното поле) е била налична още в ранните етапи от развитието на Земята.