Физици откриха екзотични тетракварки

Ивайло Красимиров

Учените откриха нова фамилия от свързани екзотични частици, всяка съставена от четири кварки. Откритието може да съдържа улики за еволюцията на вселената.

Четирите новооткрити тетракварки, наречени X(4140), X(4274), X(4500) и X(4700), се състоят от две кварки и две антикварки (еквивалента на кварките от антиматерия). Въпреки че си приличат всяка от новооткритите частици има различна маса и различни субатомни характеристики. Те са наричани „фамилия“, защото притежават еднаква композиция и подредба.

Кварките са елементарни частици, строителните елементи на протоните и неутроните. До преди последните открития на тетра и дори пентакварки, учените смятаха, че кварките могат да се групират само по двойки или тройки. Новооткритата фамилия тетракварки са по – странни, защото са съставени от по-тежки, екзотични кварки, които не се намират в ежедневни материали.

Томаш Скварницки, физик в Университета Сиракуза в Ню Йорк и Томас Бритон, докторант в същия университет откриват тези тетракварки докато анализират данни от големия адронен колайдер от ЦЕРН, най-големия в света ускорител на частици. При този експеримент, както и при другите, свързани с колайдера, учените се опитват да разберат какво се е случило след Големия взрив, което е позволило на материята да оцелее и да формира вселената.

В настоящия случай учените ускорили два снопа протони до почти светлиннна скорост. При сблъсъка в колайдера се формирали нови екзотични частици, включително новооткритите тетракварки.

Системите тетракварки са неустойчиви, казва Скварницки. След създаваннето си, те започват да се разпадат в рамките на 10^-24 от секундата, което е почти неизмеримо малко време. Тетракварките се получават при разпада на друга позната частица, В мезоните, които имат по-дълга продължителност на живота.

Откритието на тези частици може да допринесе за разбирането на учените за смъртта на звездите и за това какво точно се случило след Големия взрив, казва Скварницки. Условията във вселената в най-ранните времена на нейното съществуване са били съвсем различни в сравнение със сега и тези системи частици може да са играли някаква роля в ранната фаза на вселената, смята той.

• Писаното само потвърждава неповторимостта на съществуването във всемирната безпределност, за която науката се опитва да твори свои повторими същности и модели.

Павел Николов 23 юли 2016 18:03 Отговор
  • За сетен път се доказва, че тълкуванията с помощта на „кваркова хипотеза“ водят до произволни изводи. Учените много добре знаят, че това са Резонансни частици, ама … гледат да ги „нагласят“ към общоприетото, та да мине публикацията.
    Кварковата хипотеза е ограничен мат-модел, приет за удобство в по-нататъшни разсъждения, относно същност, за структурата на частици. Този модел е предизвикан от това, че при множество връхлитащи късовълнови фотони върху частица, то, от нея се излъчват фотони, които се регистрират от апаратура. Все едно, че са наблюдавани „очички“ – части от сложна структура на частица. Разликата в енергиите се тълкува като „маса“ – а става въпрос за промяна на ЕЛЕКТРОМАГНИТНАТА МАСА на участващите частици.
    В случая – Излъчването е при разпад на резонансна кратко живееща структура от възможни „блъснати“ частици при такива енергии на падащите върху частиците фотони – насочващи и регистриращи полета на установката – пълно е с късовълнови фотони, които могат временно, за много кратък интервал време, да изпълняват роля на „фотони за връзка“ – като обменни фотони. Учените знаят, че кварки (отделни частици) няма. Самите глюони са късовълнови фотони за връзка на образуващите фотони при структуриране на частица. Всъщност – върху тези фотони се наслагват външните, на полетата и при кратност – слаб резонанс с частично поглъщане и последващо преизлъчване на погълнатото – се случват очичките, наречени кварки. Променената „маса“ на „новите“ кварки е само електромагнитна маса.

psi 23 юли 2016 17:31 Отговор