Галактиките са обречени на самота и мрак

© NASA

Много галактики, макар и сродни на Млечния път, разполагат с голямо количество водород, който служи като изходна „суровина” за формирането на звезди.

Останалите са ограничени откъм подобни „ресурси” и образуване на звезди в тях почти не се вижда. Какво дели галактиките на осигурени и ощетени?

С помощта на радиотолескопа в обсерваторията Аресибо екипът на Барбара Катинела от Астрофизическия център към Суинбърнския университет (Австралия) опитал да напипа тази тънка разделителна линия.

За тази цел астрономите изследвали за водород междузвездното пространство на много галактики, намиращи се в най-различни външни условия, включително изолирани „самотници”, и структурите, които са разположени в тесни купове.

Оказало се, че съществува доста силна зависимост между наситеността на един или друг галактичен куп и съдържанието на свободен водород в него.

„Кое именно определя постъпването и загубата на газ от галактиките, е един от най-важните и все още неоткрити въпроси в извънгалактичната астрономия”, подчертава Катинела. В същото време някои неща вече са известни – големите спирални галактики от куповете обикновено разполагат с не много големи запаси от газ, а оттам – и с по-малка звездна „раждаемост” в сравнение с „изолираните” спирални самотници.

Австралийските астрономи смятат, че обяснението на този факт е свързано с наситеността на междугалактичното пространство в плътни купове с топло-гореща плазма, която нелошо се привлича от гравитацията им и в доста по-малки количества се концентрира около отделни галактики.

Според някои представи именно такава много разредена, но гореща плазма съдържа 40–50% от цялото барионно (обикновено) вещество във Вселената (за съжаление нейните непосредствени наблюдения са силно затруднени от нищожната плътност).

Когато галактиката се движи през тази гореща среда, основна част от нейния водород лесно може да бъде загубена, смятат учените. Но ако преди се е смятало, че този механизъм е справедлив само за съвсем пренаселените галактични купове, то новите наблюдения сочат, че и в нормалните купове голямата плътност на материята води към растяща загуба на водород и „фертилност”.

Както отбелязва Катинела, макар този водород да е много важен за разбирането на развитието и еволюцията на галактиките, засега той предизвиква повече въпроси, отколкото отговори. „Все още не е ясно какви физични процеси са отговорни за наблюдавания дефицит на газ в групите от галактики. По-меките условия в обикновените купове изглеждат не напълно достатъчни за такава загуба на водород.”

Отчет за изследването е публикуван в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, а с предварителната му версия можете да се запознаете тук.

Източник: Swinburne