Галактиките се занимават с нанотехнологии

© NOAO/AURA/NSF

Астрономи са анализирали спектъра на фулерени – „топчета“ от 60 атома въглерод – и са стигнали до извода, че телескопът „Спицър“ и други обсерватории действително са ги откривали през изминалите години в Млечния път и други галактики.

Изследването на учените е представено в сп. Nature.

Фулерените са една от формите на съществуване на въглерода във вид на просто вещество, станала „визитна картичка“ на нанотехнологиите. Тези молекули могат да се прилагат в най-различни области – например като наноразмерен усилвател в електрониката, добавка при създаването на нови здрави сплави или основа за нови оптични технологии.

Както пишат Джон Майер (John Maier) и колегите му от университета на Базел (Швейцария) за последните 20 години други астрономи неведнъж са обявявали откриването на фулерени в откритото космическо пространство в Млечния път и дори по-далечни галактики, както и при някои метеорити и астероиди.

Подобни твърдения били посрещнати скептично от много учени, тъй като фулерените притежават много специфичен спектър, който лесно може да се сбърка с налагането на излъчването от редица други въглеродни молекули.

Майер и колегите му решили да разрешат тези спорове, като се опитат да отгледат фулерени в специален реактор, който имитирал междузвездната среда, и да пресъздадат спектъра, който са наблюдавали в Космоса.