Гама-експлозиите може да унищожат живота във Вселената

© NASA

Астрономи от Еврейския университет в Израел и от университета на Барселона в Испания са установили, че гама-експлозиите може значително да са ограничили разпространението на живота из Вселената.

Изследването на учените сочи, че гама-експлозиите може да са оказали доста по-голямо влияние върху разпространението на живота на Земята и други планети, отколкото се смяташе преди.

По-конкретно те може да са причина за изчезването на някои живи организми на Земята по-рано, а също да ограничават възможността за зараждане на живот на планети в центровете на галактиките.

Наблюдават се два типа гама-експлозии – дълги и кратки. Кратки, с продължителност няколко секунди, поражда и нашето Слънце, но те не причиняват забележителна вреда на организма. Дългите гама-експлозии се пораждат от умиращи звезди, превръщащи се в свръхнови, или се образуват при сблъсък на неутронни звезди.

Когато вълните интензивна радиация достигнат планетите, те могат да предизвикат значителни разрушения. Изследователите смятат, че вълната лъчение не лишава планетата от атмосфера, но разрушава озоновия слой, което влияе пагубно на живите организми на планетата.

Досега учените смятаха, че интензивни дълги гама-експлозии не протичат в нашата част на Вселената и са характерни само за галактиките, бедни на метали (в дадения случай се имат предвид всички елементи освен водород и хелий).

В последно време е установено, че те рядко може да протичат и в нашата галактика, която притежава висока металичност. Това говори, че гама-експлозиите може да са протичали или да продължават да оказват влияние върху съществуването на живот на планети, включително нашата.

Учените са изчислили вероятността от възникване на гама-експлозии в достатъчна близост до нашата планета и са изяснили, че за последния милиард години те може да са станали причина за масови измирания на живи организми на Земята с вероятност 60%.

Учените отбелязват гама-експлозиите като потенциална причина за масовото измиране на живи организми на нашата планета в периодите ордовик и силур преди около 440 млн. години. Според учените планетите в периферията на галактиките са по-малко подложени на облъчване от гама-експлозии поради малката плътност на звездите наоколо.

Също така изследователите заключават, че е слабо вероятно съществуването на живот във Вселената преди повече от пет милиарда години, тъй като в този момент галактиките са били по-компактни и вероятността от гама-експлозии в опасна близост до планетите е била по-висока.

Резултатите от изследването на учените са публикувани в Journal Physical Review Letters.