Гая: повече от 1 милиард звезди в новия атлас на Млечния път

Ивайло Красимиров

Европейската космическа агенция представи триизмерен атлас с 1,15 милиарда звезди от Млечния път, съставен с помощта на космическия телескоп „Гая“, съобщиха Асошиейтед прес и Франс прес.

Това е най-голямата карта, реализирана само с една мисия, както и най-точната

– каза на пресконференция в Мадрид Антъни Браун от екипа на „Гая“.

Количеството от 1,15 милиарда е рекордно в космическото преброяване, макар и да представлява по-малко от 1 процент от звездите в Млечния път.

За 2 милиона от тези звезди учените, които са от 25 европейски държави, са определили и предоставили на разположение на специалистите от целия свят данни като траектория и скорост на движение, както и разстояние до Слънцето.

Ръководителят на мисията Фред Янсен каза, че вече са направени 500 милиарда измервания и точността на данните е забележителна.

Антъни Браун нарече изключително точните изчисления „революция“ в астрофизиката. Използваните методи с висока резолюция вече са помогнали да бъдат идентифицирани около 400 милиона непознати звезди.

Пълният атлас от над 1 милиард звезди ще бъде готов към края на 2017 г. Дотогава ще бъдат уточнени скоростта и разстоянието до Слънцето на всички тях.

Каталогизирането на галактиката е голямо технологично предизвикателство. Европейската космическа агенция обясни, че измерващият потенциал на „Гая“ в някои случаи е сравним с измерването на диаметъра на човешки косъм от разстояние 1000 км.

Телескопът „Гая“ беше изстрелян през декември 2013 г., а научно-изследователската му мисия започна през юли 2014 г. Той наблюдава цялата ни галактика, която е с диаметър 100 000 светлинни години и регистрира всеки ден данните за 50 милиона звезди. Представеният атлас, който ще бъде допълван и уточняван, се основава на данни, събрани от юли 2014 г. до септември 2015 г.

Получените от „Гая“ данни обработват 450 учени, за да се установят местоположението, скоростта, блясъка и цвета на звездите. Обемът на обработваните данни няма равен на себе си в областта на астрономията. Наблюденията на „Гая“ ще обогатят също информацията за тъмната материя в нашата галактика. Европейският космически телескоп наблюдава и астероиди и ще може да предупреди обсерватории за наближаващи към земята космически тела, за да бъде преценено дали те представляват заплаха за планетата ни. (БТА)