Газовите гиганти се формират необичайно бързо

© NASA/JPL-Caltech

Големите газови планети в звездните системи, независимо от своите габарити, трябва да се образуват много бързо и значително по-рано от по-малките планети. Точно това се е случило в Слънчевата система преди около 4,5 млрд. години, когато Юпитер, чиито размери 11,5 пъти превишават тези на Земята, е набрал сегашните си габарити и маса в началния етап на своето съществуване.

Всъщност масата на Юпитер в наши дни превишава масата на всички останали планети в Слънчевата система, взети заедно. Учените от харвардския Център по астрофизика смятат, че Юпитер просто е бил длъжен бързо да набере своята гигантска маса, тъй като материалът, от който се състои този газов гигант, почти напълно е свършил в още младата тогава Слънчева система само за няколко милиона години.

Специалистите от Харвард са изследвали с помощта на орбиталния инфрачервен орбитален телескоп „Спитцър” млада звезда в купа NGC 2362, чиято възраст е 5 млн. години. В наши дни тази звезда все още е заобиколена от протопланетен диск. Горе-долу същата е била ситуацията и в Слънчевата система преди около 5 млрд. г.

По-рано учените са наблюдавали няколко други звездни системи и са стигнали до извода, че звездите, чиято маса е равна или превишава слънчевата, почти винаги напълно губят протопланетните си дискове, от които се формират планетите. Само няколко звезди с по-ниска маса от Слънцето продължават да съществуват продължително време със своите протопланетни дискове.

Накрая харвардските учени стигнали до извода, че газовите гиганти от рода на Юпитер се формират за по-малко от 5 млн. години, което е нищожно по звездните мерки, или изобщо не се формират.

„Все още нямаме доказателства за нашата теория, но всички наблюдения, проведени по-рано, еднозначно сочат, че гигантските планети се формират необикновено бързо – казва Тейн Кери, един от авторите на изследването. – Може да се твърди, че какъвто и процес да е ръководил формирането на „Юпитерите”, той е удивително ефективен.

За сравнение периодът на формиране на твърда планета от рода на Земята отнема минимум 20-30 млн. г., при това твърдите планети са десетки пъти по-малки от газовите.

Източник: CyberSecurity